Dersom man er så heldig at man har en litt dyrere flybillett, så kan man nyte ventetiden på flyet sitt i en mer komfortabel stol med tilgang på mat, snacks og drikke. Loungene på flyplasser verden rundt gjør reisingen litt mer behagelig. Og i en tid når flytrafikk øker, så skulle man jo tro at de hadde en utmerket forretningsmodell.
Men tenk litt på det. Hvorfor er de der? Jo, de er der for å behage ventende passasjerer. Altså passasjerer som kommer litt tidligere til flyplassen enn nødvendig, eller som har et fly som er forsinket.
Dette er et ganske typisk scenario for mange flyreisende. Flyet går kl 1200. Og vi bør være der en time før, kl 1100. Vi bor ca 1 time unna flyplassen og bør derfor kjøre senest kl 1000. Men fordi vi ikke vet hvordan trafikken er, eller om det er noen forsinkelser av noe slag langs veien, så starter vi gjerne 30 min tidligere. Det skal legges til at hjemme hos meg har vi to vidt forskjellige syn på hvor tidlig vi må være på flyplassen, men det er en annen sak.
Vi kan med andre ord si at hovedgrunnen til at vi legger inn så mye tid er usikkerhet. Vi har for dårlige prediksjoner om fremtiden.
Hva om vi kunne predikere veldig nøyaktig hvor lang tid det tok å kjøre til flyplassen hvor lang tid sjekk inn og sikkerhetskontroll kom til å ta og samtidig vite på forhånd om det kunne oppstå forsinkelser i flytrafikken? Jo da hadde vi i prinsippet ikke trengt å bruke veldig mye ekstra tid på flyplasser. Og behovet for komfortabel venting hadde gått ned.
Dersom man er så heldig at man har en litt dyrere flybillett, så kan man nyte ventetiden på flyet sitt i en mer komfortabel stol med tilgang på mat, snacks og drikke. Loungene på flyplasser verden rundt gjør reisingen litt mer behagelig. Og i en tid når flytrafikk øker, så skulle man jo tro at de hadde en utmerket forretningsmodell. Og hvis du leser dette på en lounge eller et annet sted hvor du venter, kan du lese denne boka om akkurat dette tema.