Bygging av insektshotell for våre viktige pollinatorer

Insektshotell laget av studenter ved lærerutdanningen ved Nord universitet, Levanger. Hotellet i trekantstil har fått navnet BZZZ og det moderne huset med skråtak har fått navnet Barbees Dream House.

Mange insekter, som humler og bier, er pollinatorer og har en viktig rolle for å opprettholde samspillet i naturen. I tillegg er de viktige i matproduksjon da mange av våre viktigste jordbruksplanter og matressurser er avhengige av pollinerende insekter for bestøvning. Men bestandene av insekter er i tilbakegang da deres naturlige leveområder endres og forsvinner, og i tillegg påvirkes av plantevernmidler og klimaendringer.

Les mer om pollinatorer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/naturmangfold/innsiktsartikler-naturmangfold/hvorfor-er-insektene-sa-viktige/id2645758/.

4. års studenter i naturfag ved lærerutdanningen i Levanger har pollinatorer som tema knyttet til bærekraftig utvikling. Som ett av tiltakene for å hjelpe pollinatorene har de laget hotell som oppvekts- og overvintringsted for insekter – i hovedsak boplass for egg og larver til villbier. En slik praktisk og relevant aktivitet kan de ta med seg videre som lærere når de skal undervise elever i skolen om bærekraftig utvikling.

Insektshotellene (BZZZ og Barbees Dream House) kan ta imot besøk sommeren 2025 i skolehagen ved Nord universitet, Levanger.