Hjem

FOOD EDUCATION FOR THE FUTURE – INTERREG-PROSJEKT

Prosjektet er felles finsk-svensk-norsk, og det overordnete målet er å rette fokus mot klimaendringer, bærekraftig, lokal matproduksjon og økt selvforsyningsgrad. Hovedideen er å kombinere moderne kunnskap og tradisjonskunnskap når det gjelder matproduksjon og høsting, der lokal matproduksjon og selvberging er nøkkelelementer. Nord universitet sin innsats vil være å utvikle et kurs og læremidler for etablering og drifting av skolehager. I tillegg skal det utvikles et kurs med tilhørende læremidler innen tradisjonskunnskap om mat og høsting i naturen. I prosjektet ligger det også en ambisjon om å gjøre en del forskning på tradisjonskunnskap og lokal matproduksjon. Utprøving og gjennomføring av kurspakkene skal bl.a. skje i samarbeid med Bodø kommune som er en foregangskommune på området. Samarbeidspartnerne i prosjektet er tre kommuner (Bodø-No, Kalix-Se, Korsholm-Fin) og tre institusjoner (Nord universitet-No, Luleå tekniska universitet-Se og LUKE-Fin) som sammen utgjør et kompletterende og lærende nettverk for å kunne utvikle gode løsninger for de nevnte utfordringer. LUKE-Fin er ledende partner i prosjektet.

Les mer om prosjektet her Interreg Aurora – Food education for the future

Deltagere i prosjektet fra Nord universitet er

Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Utvidet klasserom og varierte læringsmetoder ved Nord universitet

Sjekk ut hva som skjer!

  • Anlegg av ny skolehage for småtrinn

    Grete Modell Grande og Anna Marie Holand besøkte i mai en barneskole i Trøndelag som skulle anlegge ny skolehage.

    Her var det barn fra småtrinnet som arbeidet! Elevene monterte og plasserte ut pallekarmer, bar de tunge jordsekker til kassene og fylte i kassene med jord. Elevene plantet ut sine egne forkultiverte gulerøtter, rødbeter, grønnkål og poteter som tidligere hadde vært satt til groing.

    Elevene var veldig engasjerte og deltok med stor iver. Det var en stolthet over å gjøre ting selv og det så ut til at elevene hadde stor mestringsfølelse – noe en uttalelsen fra en elev kanskje tyder på: «Jeg har aldri fått tømme jord oppi kassene før. Det er bare mamma og pappa som har fått gjort det». 

    Elevene viste og fortalte om erfaringene sine med barnehagebarna i nærheten og noen av barna i barnehagen var veldig nysgjerrige på hva som foregikk og kom for å hjelpe til.

  • Skolehage som læringsarena som tema i en masteroppgave

    I forbindelse med mastertorget for grunnskolelærerutdanningen ved Nord universitet presenterte Grete Modell Grande og Anna Marie Holand skolehage som mulig tema for en masteroppgave. Her fikk studentene informasjon om skolehage som læringsarena og fikk prøve seg på vintersåing av gulrot.

  • Skolehagen som læringsarena

    Skolehagen – matproduksjon, bærekraft og tradisjonskunnskap i praksis. Desember 2023 kom Skolehagen som læringsarena ut. Den gir både en praktisk og faglig innføring i hvordan drive en skolehage.