Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering

Internasjonalt Seminar 2022

En gruppe bestående av Newton lærere fra Newton rommet i Brumunddal, to pedagoger fra First Scandinavia, fem internasjonale forskere innenfor matematikkdidaktikk fra henholdsvis Nederland, Danmark og Tyskland, og fire forskere fra Nord Universitet tilbragte to innholdsrike seminardager i Brumunddal i starten av desember 2022.

Målet med seminaret var både å bli kjent med hverandre, å kartlegge og konkret planlegge felles forskningsinteresser og -opphold hos hverandre sine institusjoner. Newtonrommet i Brumunddal ble valgt som vertsted for seminaret, siden modulen om brøk for 5-trinn som Newton lærerne i Brumunddal holder på med å utvikle har vært gjenstand til flere runder med datainnsamling fra Nord universitet. På seminaret var det derfor lagt opp til flere runder med felles «data sessions» hvor alle deltakere fikk se på og diskutere noe av datamaterialet – noe som på grunn av ulike blikk viste seg å være veldig inspirerende.

Videre holdt deltakerne av seminaret interessante foredrag om matematikkdidaktikk og undervisningsplanlegging, som for eksempel hvordan man kan studere funksjonell tenkning i matematikk, eller hvordan man kan designe matematikkoppgaver slik at de fremmer forståelse. Selvsagt ble det også rikelig med tid for å spise god mat, diskutere ulike kulturer og få til små spaserturer i vinterlige Brumunddal. Prosjektet planlegger lignende seminarer hvert år i prosjektets levetid, som er ut 2025.

Programmet