Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering

Internasjonalt seminar 2023

Newton-rom prosjektets andre internasjonale forskningsseminar ble arrangert ved IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education i Kiel 12. og 13. desember 2023. Det var to dager fylt med inspirerende foredrag og samarbeidsøkter, med 20 deltakere fra IPN, First Scandinavia og Nord universitet som møttes for å dele kunnskap og erfaringer fra STEM-forskning og utforskende undervisning.

Gjennom data sessions fikk vi nye perspektiver på våre ferske data fra småkryp-modulen i Newton-prosjektet. IPN bidro med informasjon om forskningsprosjektene som foregår der, både innenfor naturfag- og matematikkdidaktikk. First Scandinavias presentasjon av sin internasjonale satsing på Newton-rom skapte engasjement blant de tyske deltakerne, spesielt når det gjaldt det tette samarbeidet de har utviklet med kommuner og grunnskoler i Norge.

Seminaret inkluderte også to inviterte gjester: Professor Michael Reiss fra University College London som hadde et innlegg om «Trends in Science Education». Han løftet frem forskning på «finmasket» klasseromsforskning gjennom bruk av for eksempel videodata. Førsteamanuensis Magdalena Kersting fra Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns universitet presenterte «Language and Literacies in Science Education», funn og erfaringer fra videodataprosjektet LISSI.

Seminaret var en suksess, og har i ettertid ført til ytterligere samarbeid både med IPN og Københavns universitet. Vi ser frem til å møtes igjen til høsten! Hvis du vil ta en nærmere kikk på programmet, finner du det her.