FOOD EDUCATION FOR THE FUTURE – INTERREG-PROSJEKT
Prosjektet er felles finsk-svensk-norsk, og det overordnete målet er å rette fokus mot klimaendringer, bærekraftig, lokal matproduksjon og økt selvforsyningsgrad. Hovedideen er å kombinere moderne kunnskap og tradisjonskunnskap når det gjelder matproduksjon og høsting, der lokal matproduksjon og selvberging er nøkkelelementer. Nord universitet sin innsats vil være å utvikle et kurs og læremidler for etablering og drifting av skolehager. I tillegg skal det utvikles et kurs med tilhørende læremidler innen tradisjonskunnskap om mat og høsting i naturen. I prosjektet ligger det også en ambisjon om å gjøre en del forskning på tradisjonskunnskap og lokal matproduksjon. Utprøving og gjennomføring av kurspakkene skal bl.a. skje i samarbeid med Bodø kommune som er en foregangskommune på området. Samarbeidspartnerne i prosjektet er tre kommuner (Bodø-No, Kalix-Se, Korsholm-Fin) og tre institusjoner (Nord universitet-No, Luleå tekniska universitet-Se og LUKE-Fin) som sammen utgjør et kompletterende og lærende nettverk for å kunne utvikle gode løsninger for de nevnte utfordringer. LUKE-Fin er ledende partner i prosjektet.
Les mer om prosjektet her Interreg Aurora – Food education for the future
Deltagere i prosjektet fra Nord universitet er
- Kåre Haugan (prosjektleder) Kåre Haugan (nord.no)
- Tove Anita Fiskum Tove Anita Fiskum (nord.no)
- Rune Hjelen Rune Hjelen (nord.no)
- Grete Modell Grande Grete Modell Grande (nord.no)
- Anna Marie Holand Anna Marie Holand (nord.no)
- Sune Ankjær Eggen Sune Ankjær Eggen (nord.no)
- Hanna Hagen Bjørgaas Hanna Hagen Bjørgaas (nord.no)
Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Utvidet klasserom og varierte læringsmetoder ved Nord universitet
Sjekk ut hva som skjer!
- Matlaging i skolehagen og i sørsamisk torvgamme
Uke 37 og 38 var studenter ved Nord universitet campus Levanger i Mat og helse 1 og 2 i skolehagen på for å høste og lage mat av de ulike råvarene. Mat og helse 1 studentene fikk i tillegg blir kjent med samisk matkultur i den sørsamiske torvgamma som finnes på området.
Høsting fra skolehagen Epler fra campus blir til eplemost Matlaging i den sørsamiske torvgamma på campus, Levanger. Rektor for Samisk høgskole Liv Inger Somby var på tilfeldig besøk og fikk smake blodbrød laget av studentene. Mat og helse 1 (https://www.nord.no/studier/mat-og-helse) er et heltidsstudium som inngår som valgfag i grunnskolelærerutdanningen både for 1. – 7. og 5. – 10. Studiet kan også tas som videreutdanning og gir 30 stp. Emnet gir en innføring i skolefaget mat og helse og omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet i faget. Det legges særlig vekt på sunt og variert kosthold, smak og måltidsglede. Emnet har til hensikt å gi studentene kompetanse om trygg og bærekraftig mat og et kosthold som er bra for helsa. Studentene skal også kunne lære elever om mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk. Studiet danner grunnlaget for opptak til Mat og helse 2. Neste søknadsfrist er 15. april 2025.
Mat og helse 2 (https://www.nord.no/studier/mat-og-helse-2) er et videreutdanningstilbud på deltid som består av to moduler à 15 stp, der du kan søke opptak enten til høstsemesteret eller til vårsemesteret, eller begge deler. Hovedtema i de to modulene er mat og måltiders kulturelle og miljømessige dimensjoner, i matkultur og i bærekraft i mat og helse. Neste søknadsfrist er 15.november. https://www.nord.no/studier/emner/moh2002?year=2025&semester=V%C3%85R
Sjekk også ut studentenes egen instagramkonto: matogfrelse, mat og helse H24
Grønnsaker i beteblad. - Bygging av insektshotell for våre viktige pollinatorer
Insektshotell laget av studenter ved lærerutdanningen ved Nord universitet, Levanger. Hotellet i trekantstil har fått navnet BZZZ og det moderne huset med skråtak har fått navnet Barbees Dream House. Mange insekter, som humler og bier, er pollinatorer og har en viktig rolle for å opprettholde samspillet i naturen. I tillegg er de viktige i matproduksjon da mange av våre viktigste jordbruksplanter og matressurser er avhengige av pollinerende insekter for bestøvning. Men bestandene av insekter er i tilbakegang da deres naturlige leveområder endres og forsvinner, og i tillegg påvirkes av plantevernmidler og klimaendringer.
Les mer om pollinatorer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/naturmangfold/innsiktsartikler-naturmangfold/hvorfor-er-insektene-sa-viktige/id2645758/.
4. års studenter i naturfag ved lærerutdanningen i Levanger har pollinatorer som tema knyttet til bærekraftig utvikling. Som ett av tiltakene for å hjelpe pollinatorene har de laget hotell som oppvekts- og overvintringsted for insekter – i hovedsak boplass for egg og larver til villbier. En slik praktisk og relevant aktivitet kan de ta med seg videre som lærere når de skal undervise elever i skolen om bærekraftig utvikling.
Insektshotellene (BZZZ og Barbees Dream House) kan ta imot besøk sommeren 2025 i skolehagen ved Nord universitet, Levanger.
- Anlegg av ny skolehage for småtrinn
Grete Modell Grande og Anna Marie Holand besøkte i mai en barneskole i Trøndelag som skulle anlegge ny skolehage.
Her var det barn fra småtrinnet som arbeidet! Elevene monterte og plasserte ut pallekarmer, bar de tunge jordsekker til kassene og fylte i kassene med jord. Elevene plantet ut sine egne forkultiverte gulerøtter, rødbeter, grønnkål og poteter som tidligere hadde vært satt til groing.
Elevene var veldig engasjerte og deltok med stor iver. Det var en stolthet over å gjøre ting selv og det så ut til at elevene hadde stor mestringsfølelse – noe en uttalelsen fra en elev kanskje tyder på: «Jeg har aldri fått tømme jord oppi kassene før. Det er bare mamma og pappa som har fått gjort det».
Elevene viste og fortalte om erfaringene sine med barnehagebarna i nærheten og noen av barna i barnehagen var veldig nysgjerrige på hva som foregikk og kom for å hjelpe til.
- Skolehage som læringsarena som tema i en masteroppgave
I forbindelse med mastertorget for grunnskolelærerutdanningen ved Nord universitet presenterte Grete Modell Grande og Anna Marie Holand skolehage som mulig tema for en masteroppgave. Her fikk studentene informasjon om skolehage som læringsarena og fikk prøve seg på vintersåing av gulrot.
- Skolehagen som læringsarena
Skolehagen – matproduksjon, bærekraft og tradisjonskunnskap i praksis. Desember 2023 kom Skolehagen som læringsarena ut. Den gir både en praktisk og faglig innføring i hvordan drive en skolehage.