Hvordan SPA-kurset ved Nord universitet styrker kvalitetsarbeid i studieprogrammene

Av Randi Etnan og Marit Rismark, 12. november 2024

Hvordan jobbe med kvalitet i studieprogrammene?

Dette er et aktuelt spørsmål for mange av oss. Kvalitetskrav til studieprogrammer og undervisning formidles til oss i utdanningspolitiske dokumenter. Selv om vi er utviklingsorienterte og innovative i vårt arbeid med faginnhold og undervisning kan det fortsatt være relativt utfordrende å finne gode innganger til hvordan vi kan jobbe med kvalitet i et konkret studieprogram. Ved Nord universitet er SPA-kurset (kurs for studieprogramansvarlige) en møteplass der fagkolleger kan jobbe med planlegging og gjennomføring av utviklingsaktiviteter som fremmer kvalitet i utdanningen, da med utgangspunkt i aktuelle studieprogram.

På SPA-kurset, som har vært gjennomført siden 2021, introduseres ulike verktøy som kan bidra til å utvikle en kultur for kvalitetsarbeid. Men hva innebærer egentlig dette?

Hvordan kvalitetsarbeidet kan balansere faglige krav og studenters behov

Kvalitetsarbeid kan virke som et relativt diffust begrep. Enkelt sagt dreier det seg om å sikre at studentene får den best mulige utdanningen.  Derfor var følgende tema sentralt på SPA-kurset 2024: Hvordan kan vi best tilrettelegge for at våre studieprogrammer møter både faglige krav og studentenes behov?

En deltaker fortalte at kurset ga et «nytt perspektiv på hvordan vi kan involvere kollegaer i kvalitetsarbeidet». Refleksjonsnotatene som kursdeltakerne utarbeider, ble trukket frem som en ressurs for å gjøre planer tydelige og for hvordan utviklingsarbeid allerede fra planleggingens oppstart utformes som et samarbeid mellom kolleger. Det å ha et støttende nettverk av andre studieprogramansvarlige, hvor man kan dele erfaringer og utfordringer, har vist seg å være uvurderlig.

Hvordan kvalitetsarbeid er et kollektivt arbeid, på tvers av fakulteter

Mange kan kjenne på isolasjonen i hverdagen, og vi samarbeider kanskje med de samme kollegene. På SPA-kurset møtes ansatte fra ulike fakulteter. Hensikten er å bidra til nettverksbygging på tvers av fakulteter. Flere deltakere fremhever at møte med kolleger fra andre fagområder har gitt dem nye innspill, ideer og løsninger på utfordringer i egne studieprogram. SPA-kurset legger til rette for nettverksbygging, mellom fakultetene, som styrker kvaliteten i hele universitetet. En deltaker beskrev det slik: «Å knytte kontakter med andre SPA-kolleger var uvurderlig – det skapte trygghet i rollen og ga muligheten til å dele felles utfordringer

Hvordan skape utviklingsprosjekter som driver for endring

En n viktig del av SPA-kurset er utviklingsprosjektene deltakerne gjennomfører. Hver deltaker jobber konkret med kvalitetsutvikling i sitt eget studieprogram. Dette arbeidet er både teoretisk og praktisk orientert. Underveis foregår erfaringsdeling med utgangspunkt i deltakernes utviklingsprosjekter. Det er også tilbud om veiledning på eget prosjekt. Mange av prosjektene som ble utviklet som en del av kurset, er nå implementert i studieprogrammene og bidrar direkte til forbedret utdanningskvalitet ved Nord universitet.

En rød tråd i utviklingsprosjektene er betydningen av å rigge utviklingsarbeidet som et kollektivt arbeid. Et kjernespørsmål er gjerne: Hvordan kan vi gjøre endringsarbeid til en felles innsats? Mange deltakere har erfart at det å inkludere flere kolleger i planlegging og sikre reell medvirkning i planlegging og gjennomføring av utviklingsarbeidet har vært avgjørende for å lykkes.

Hvordan kan SPA-kurset bidra til refleksjon og fremdrift?

SPA-kurset bidrar med konkrete verktøy for refleksjon. Bruken av faglitteratur, som boka Involverende endringsledelse av Vestergaard (2019), har vært en viktig ressurs i arbeidet med å gjennomføre endringer i studieprogrammene. En deltaker forteller: «Å bruke anbefalt litteratur systematisk ga meg bedre innsikt i hvordan vi kan lede endringsprosesser og skape en kultur for kvalitet på tvers av fagmiljøene

Gjennom refleksjonsnotater og veiledning har deltakerne fått anledning til å analysere hva som fungerer i sine studieprogram, og hvor det er rom for forbedringer. Dette gjør SPA-kurset til mer enn bare et lederkurs – det handler om å utvikle en faglig forankret praksis for det kollektive kvalitetsarbeidet.

Hva kan du få ut av SPA-kurset?

Så hvorfor bør du vurdere å delta på SPA-kurs? Det handler om å få en dypere forståelse om det å styrke kvalitetsarbeid i studieprogrammer. Det handler også om å knytte nye kontakter og lære fra kolleger som jobber med andre fagområder. Og det handler om å få innsikt i konkrete verktøy som kan fremme kvalitet som kollektivt arbeid.

Er du klar for å ta kvalitetsarbeidet i ditt studieprogram til neste nivå? SPA-kurset er en  mulighet til å reflektere over din rolle, utveksle erfaringer med kollegaer, og utvikle prosjekter som gir konkrete forbedringer.

Meld deg på – og bli en del av et voksende faglig nettverk!

Neste SPA-kurs starter våren 2025. Ikke gå glipp av muligheten til å delta i et fellesskap som virkelig ønsker å løfte kvaliteten på studieprogrammene ved Nord universitet. Ta kontakt med PLUS for mer informasjon om hvordan du kan melde deg på.