Av Olav Levin Johansen.
I min ph.d.- avhandling «Ideal, selvforståelse og yrkesidentitet» med utgangspunkt i mine erfaringer som fengselsbetjent og fengselsførstebetjent, har jeg bl.a. brukt Norwood Russell Hansons observasjonsteori slik den er framstilt i boken Patterns of Discovery fra 1958. Denne teorien er avklarende både for praksis og studiet av denne.
Det er våre erfaringer som – godt befestet med teori – umiddelbart gjør at vi ser det vi observerer som noe bestemt, altså ser det «som noe» eller «seeing as». Når vi hver for oss har ulike erfaringer og teoretisk bakgrunn er det innlysende at det er både små og store forskjeller i det vi ser, og som er det som gir oss forståelse. Tolkninger og refleksjoner knyttet til det vi erfarer og ser som noe gir oss så dypere innsikt og ny forståelse ved at vi ser og forstår noe mer – noe Russell Hanson betegner som «seeing that».
I denne sammenheng har jeg i ph.d.- avhandlingen vist at det å ha ansvar har avgjørende betydning for hva vi umiddelbart ser og forstår («seeing as») ut fra våre teori-befestede erfaringer, og ikke minst har det å ha ansvar betydning for det vi ser og forstår som noe mer («seeing that»). «Seeing as» kan settes i forbindelse med den opprinnelige greske forståelsen av ordet «ontologi» som betyr «læren om væren», «om det som er, som har karakter av virkelighet». Altså når vi ser og forstår noe umiddelbart, det som er og har karakter av virkelighet, ser vi det med vår erfaringsbaserte «indre ontologi». Når det med å ha ansvar trekkes inn blir det en ny måte å se og forstå både «ontologi» og «epistemologi» på, der «epistemologi» er læren om kunnskap og erkjennelse. Da blir det slik at «seeing as» i vår «indre ontologi» med ansvar for det å se, forstå og tolke noe mer («seeing that») gir oss en annen «epistemologi» («indre epistemologi») enn det personer uten ansvar har – som da ser, forstår og tolker ut fra en «ytre ontologi».
Det følger da at den som har «ansvar» gjennom et innenfra perspektiv, en «innenfra-forståelse», en «indre ontologi» og en «indre epistemologi» ser, forstår og tolker det som observeres annerledes enn den som ikke har ansvar for å handle i ulike situasjoner. Dette gjelder for eksempel for fengselsbetjenter som har ansvar for å håndtere innsatte, sykepleiere som har ansvar for å håndtere pasienter og det gjelder alle som har ansvar i ulike situasjoner og ikke kan trekke seg unna og la andre overta. Et viktig poeng er at forskere som ikke forsker på egne erfaringer dermed også ser, forstår og tolker fra et utenfra-perspektiv, en «utenfra-forståelse», med en «ytre ontologi» og en «ytre epistemologi».