Senter for praktisk kunnskap

Det «umätbara»—det vi ikkje kan måle

Kva er problemet med den kalkulerande rasjonaliten?

Motstanden mot den reint kalkulerande rasjonaliten, dvs. at ALT kan reknast på og formidlast i tal og nummer, har mange motstandarar. I Noreg kan vi føre diskusjonen tilbake til filosofen Hans Skjervheim som klokeleg skal ha sagt at det ikkje berre «er det som kan teljast, som tel».

I Sverige har vår svenske kollega i praktisk kunnskap, Jonna Bornemark (sjå biletet) skrive ei interessant bok om dette i synet på profesjonspraksis, her frå ei førelesing om dette på Universitetet i Oslo i 2023: https://www.uv.uio.no/forskning/grupper/humstud/arrangementer/bornemark-apen-forelesning.html. Boka heiter Det omäbaras renessans, eller «Renessanse for det som ikkje kan målast». Ho viser her til den tysk-italienske filosofen Nicholas Cusanius som mellom ratio og intellectus på latin. Ratio er den kalkulerande og forklarande prinsippet i medvitet, medan intellectus er den forståande.

I Tyskland har pedagogar med Malte Brinkmann i spissen gått til åtak på den same tendensen i tyske skular: «Messen macht noch keine Bildung», å måle er ikkje det vi blir danna av.

https://www.erziehungswissenschaften.hu-berlin.de/de/allgemeine

Dette gjeld for all forsking på profesjonspraksis: det vi kan måle og artikulere, vil alltid mangle det avgjerande for utøveren, det er alltid «berre halve soga», nødvendig, men ikkje tilstrekkeleg. I diskusjonen om akademisering av profesjonsutdanninga, er skiljet heilt avgjerande.

Kjelde: Bornemark, Jonna, Det omätbaras renessans. En uppgörelse med pedanternas värlsherravälde. Stockholm: Volante, 2018.

Innlegg av Kåre Fuglseth