Senter for praktisk kunnskap

Omtale Catrine Torbjørnsen Halås

Catrine Torbjørnsen Halås: Professor i sosialt arbeid 

Undervisning

Jeg underviser i ulike emner tilknyttet sosialt arbeid med emner som barnevern, kritisk analyse og refleksjon, fagutvikling og innovasjon.

Faglig biografi

  • Leder PrepChild Forskingssenter for barn og unge og sosial beredskap Siden 2025
  • Professor i sosialt arbeid Nord Universitet, siden 2023
  • Fordypningsansvarlig for master i barnevernsarbeid siden 2024
  • Førsteamanuensis Universitet i Nordland siden 2012
  • Kullkoordinator NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanningen), NTNU, 2018-2020
  • Programansvarlig master i praktisk kunnskap, 2017 – 2023
  • Leder Senter for praktisk kunnskap, Nord Universitet 2017 og 2019
  • Programansvarlig ph.d i profesjonsvitenskap, Nord Universitet 2017
  • Seniorrådgiver Fylkesmannen i Nordland 1996-2011
  • Saksbehandler og leder ved Grorud sosialkontor i Oslo kommune, 1989 – 1996

Forsking

Jeg er leder for PrepChild, som er et tverrfakultært Forskningssenter for barn og unge og sosial beredskap. Jeg er utdannet sosionom med erfaring fra kommunalt sosial – og barnevern og Statsforvalteren. Med en plassering innen praktisk kunnskap og sosialt arbeid som fagfelt, har jeg i min forskning vært særlig opptatt av flerfaglig arbeid med barn og unge i sårbare livssituasjoner og ulike spørsmål som omhandler kunnskapsutvikling og læring i, av og med praksis. Jeg har vært engasjert i flere forskningsoppdrag som omhandler barn og unges medvirkning og deltakelse, bla for UNICEF og Barneombudet.  

Sentrale publikasjoner 

  1. Halås, C.T (2023) Jakob Meløe’s Praxeology – an ethnographic approach to research in practical knowledge. Antologikapittel i C. Cederberg, K. Fuglseth &  E.vd Zande (eds) Exploring practical knowledge. Life-World Studies of Professionals in Education and Research. Brill. 
  2. Halås, C.T. (2022) Praxeological dialogues from within, handling tensions in dialogical praxis-oriented Action Research, IJAR – International Journal of Action Research, Vol. 18, Issue 2-2022, pp. 134-149. https://doi.org/10.3224/ijar.v18i2.04
  3. Halås, C.T (2022) Kunnskapsreflektert praxis som tilnærming til å skape sammenheng mellom praktisk og teoretisk virksomhet i sosialt arbeid. I Ø. Henriksen, A. Solstad & G.W. Øydgaard. Sammenhenger i sosialt arbeid. Universitetsforlaget 
  4. Halås, C.T & McGuirk, J (2021) Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning: en kritisk utprøvende metode. Tidsskrift for psykisk helsearbeid: Volum 18, s. 5-14. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2021-01-02  
  5. Halås, C.T., Kymre, I.G. & Steinsvik, K (red) (2018) Humanistiske forskningstilnærminger til profesjonspraksis.Gyldendal akademiske
  6. Follesø,R., Halås, C.T. & Anvik, C.H. (red) (2016). Sett, hørt og forstått. Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner Universitetsforlaget.