Jon Anders Lindstrøm: Førsteamanuensis i filosofi
Undervisning
De siste årene har jeg undervist på master i praktisk kunnskap, samt i profesjonsetikk på ulike emner i grunnskole- og barnelærerutdanningene.
Faglig biografi
- Førsteamanuensis i filosofi ved Nord universitet, siden 2019
- Studieleder EVU Nesna ved Nord universitet, 2016-2019
- Fungerende instituttleder ved Institutt for lærerutdanning, Høgskolen i Nesna, 2014-2015
- Assisterende instituttleder ved Institutt for lærerutdanning, Høgskolen i Nesna, 2014-2015
- Fagkyndig i etikk i Regional komite for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, 2009-2017
- Stipendiat ved Etikkprogrammet og IFIKK ved Universitetet i Oslo, 2005-2009
Forskning
Min hovedoppgave og doktorgradsavhandling var innenfor medisinens og psykiatriens filosofi. Jeg har vært opptatt av medisinsk etikk, særlig medikalisering av avvik. Andre temaer jeg har forsket på de siste ti årene er antisemittisme, ekstremisme og radikalisering. I den aller siste tiden, har jeg jobbet mest med pandemihåndteringen, konspirasjonsteorier og romlig planlegging. På en eller annen måte kan alle disse temaene sies å være relevante innenfor ulike profesjonsutdanninger.
Sentrale publikasjoner
- Lindstrøm, J.A. (2012) “Medico-ethical vs. Biological Evaluationism, and the Concept of Disease”. Medicine, Health Care and Philosophy, Volume 15, Issue 2 (2012), s. 165-173. https://doi.org/10.1007/s11019-011-9341-0
- Lindstrøm, J.A. (2012) “Why ADHD Is Not a True Medical Syndrome”. Ethical Human Psychology and Psychiatry, Issue 14(1), s. 61-73. http://dx.doi.org/10.1891/1559-4343.14.1.61
- Lindstrøm, J.A. (2020) “Om anti-antisemittisme”. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, nr. 2-2020, s. 1-25. https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/21944