Senter for praktisk kunnskap

Omtale Kjersti Sunde Mæhre

Kjersti Sunde Mæhre: Førsteamanuensis master i sykepleie, Universitetet i Tromsø (UIT), Norges Arktiske universitet

Undervisning
Jeg underviser i vitenskapsfilosofi, forskningsmetoder og forskningsetikk, akademisk skriving av masteroppgaver.

Faglig biografi

  • Leder av forskningsprosjektet «En kompetansereise fra bruk av blanke vurderingsark til målrettet, systematisk vurdering av studentenes praksisstudier». Master i sykepleie Fra 2024
  • Førsteamanuensis i studier av profesjonspraksis og praktisk kunnskap fra 2017
  • Emneansvarlig for masteremnet på master i sykepleie, Institutt for helse og omsorg, Universitet i Tromsø fra 2020-d.d
  • Komitemedlem i REK Nord, representant for sykepleiergruppen. 2020-d.d
  • Ass. instituttleder Bachelor i sykepleie Universitet i Tromsø, Campus Harstad fra 2017-2020

Forskning
Jeg er utdannet intensivsykepleier og har pedagogisk utdanning. Master og ph.d. ble gjennomført på Senter for praktisk kunnskap i Bodø. Flere av mine arbeider er plassert innenfor praktiske kunnskap. Forskningsinteresse er sårbare pasientgrupper og profesjonsutøvere i spesialist- og kommunehelsetjenesten, samt profesjonsutdanning og hvordan teorifelt (i akademia) og praksisfelt (klinikk) kan være samskapende og lærende arena. Jeg har også hatt forskningsarbeider rettet mot mesonivå (ledelsesnivå) og hvordan endringer der får implikasjoner for mikronivå (i klinikken- for pasienter og profesjonsutøvere). Jeg anvender ulike kvalitative forskningstilnærminger, og ofte med tenkere innenfor en filosofisk praksis.

Sentrale publikasjoner

  1. Voie, K.S.,Wiles,J.,Blix,B.H., Kristiansen,M., Helgesen, A.K. & Mæhre,K.S. (2024).Older people enacting resilience in stories about living alone and receiving home care. Ageing & Society. https://doi.org/10.1017/S0144686X23000880
  2. Mæhre, K.S., Hvitsten, B.I.B. & Halås, C.T. (2023). Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education. Policy Futures in Education. https://doi.org/10.1177/14782103231184653
  3. Jakobsen, L. & Mæhre, K.S. (2022). Can a structured model of ethical reflection be used to teach ethics to nursing students? An approach to teaching nursing students a tool for systematic ethical reflection. Nursing Open. https://doi.org/10.1002/nop.1339
  4. Mæhre, K.S., Hemberg, J.& Bergdahl, E. (2022). Palliative care for end-of-life-patient´s in an unadvanced ward in a nursing home in Norway: Patient´s, relatives´ and nurses´ perspective. Nursing Open. https://doi.org/10.1002/nop2.1503
  5. Mæhre, K.S., & Halås, C.T. (2022). Trøst som oppmerksomt nærvær i en mellom-menneskelig profesjonell praksis. Nordisk Tidsskrift for helseforskning. https://doi.org/10.7557/14.6498
  6. Mæhre, K. S. (2019). Fortellingens betydning for å fremme livsmotet i møte med alvorlig sykdom. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2019; 15 (2) Essays https://doi.org/10.7557/14.4605 
  7. Mæhre, K.S. & Storli, S-L. (2011). Refleksjonsgrupper for sykepleierstudenter i klinisk praksis- en læringsarena for dannelse mellom teori- og praksisfelt. Nordisk Tidsskrift for helsetjenesteforskning 2011; 7 (1): 91-109. DOI: https://doi.org/10.7557/14.1829  
  8. Mæhre, K.S. (2009). Faglig skjønn, risikokunnskap i klinisk praksis.  Klinisk sygepleje 2009; 23 (4): 4-11. https://doi.org/10.18261/ISSN1903-2285-2009-04-02