Senter for praktisk kunnskap

Omtale Linda Antoniett Hoel

Linda A. Hoel: Professor i pedagogikk og politivitenskap

Undervisning

Jeg underviser i profesjonsetikk for politiet og vitenskaps- og forskningsteoretiske emner, som for eksempel analyse og refleksjon, samt organisasjon og organisasjonslæring.

Faglig biografi

  • Professor 2 i pedagogikk ved Nord universitet siden 2024
  • Professor i pedagogikk og politivitenskap ved Politihøgskolen siden 2023
  • Redaktør og hovedredaktør i Nordic Journal of Policing Studies 2019-2024
  • Medlem av Politihøgskolens evalueringsutvalg i forbindelse med evaluering av politiets håndtering av Kongsberghendelsen oktober 2021. 
  • Forskergruppeleder for forskergruppen Etterretning i politiet ved Politihøgskolen 2019 – 2024
  • Forskergruppeleder for forskergruppen Organisasjons og ledelse 2015 – 2017
  • Ph.D i Studier av profesjonspraksis, ved Senter for praktisk kunnskap, Nord universitet 2011
  • Fulbrightstipendiat ved University of California, Santa Barbara 1998-1999

Forskning

Jeg har Ph.D. i Studier av profesjonspraksis (Nord universitet). Doktoravhandlingen undersøker politiets operative politiarbeid i et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv (2011). Min forskningsinteresse innenfor utdannelsesforskning er særlig læring i praksis og læring gjennom praksiserfaringer. Gjennom et praksisperspektiv er målet å identifisere faktorer, samt skape grunnleggende forståelse, for hva som har betydning for politistudenters læring og sosialisering for å kunne tilrettelegge for god profesjonsutvikling gjennom politiutdanningen. For tiden gjør jeg en etnografisk studie om etterretningsbasert politiarbeid med særlig fokus på etablering etterretning som ny praksis i politiet. 

Publikasjoner

  1. Hoel, L., & Filstad, C. (2024). The police’s intelligence-led crisis management: Crossing knowledge boundaries of operational and intelligence practices during acute crises. The Police Journal97(3), 559-577.
  2. Hoel, L., & Moen, K. (2023). Keyless Coordinators: The Family and Sexual Violence Coordination Scheme and its Challenges in Protecting Human Rights in Cases Involving Persons with Intellectual Disability. Nordic Journal of Studies in Policing, (1), 1-16.
  3. Hoel, L., & Dillern, T. (2022). Becoming a member of the police. Workplace expectations of police students during in-field training. Studies in Continuing Education44(1), 173-188.
  4. Hoel, L. A. (2022). The significance of embodied learning in police education. European Journal of Policing Studies (6) 2, 138-155. 
  5. Henriksen, S. V., Brenden, T., Hoel, L. A., Kruke, B. I., & Myhrer, T. G. (2022). Evaluering av PSTs og politiets håndtering i tilknytning til Kongsberg-hendelsen 13. oktober 2021. Politihøgskolen:Forskning.
  6. Hoel, L., & Barland, B. (2021). A lesson to learn? A study of how various ranks and police leaders understand and relate to experience-based learning. Policing and Society31(4), 402-417.
  7. Hoel, L., & Christensen, E. (2020). In-field training in the police: Learning in an ethical grey area?.  Journal of Workplace Learning32(8), 569-581.
  8. Hoel, L., & Bjørkelo, B. (2017). «Kan det være godt politiarbeid?» En undersøkelse av erfaringslæring av gråsonesaker. Nordisk politiforskning4(2), 187-210.
  9. Hoel, L., & Christensen, E. (2016). Hvorfor velger politistudentene å bli politi? -Om verdier, idealer og et trygt samfunn. Nordisk politiforskning3(1), 29-52.
  10. Hoel, L. A. (2011). Å gjenopprette orden: en studie av politibetjentens praktiske kunnskap-i et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv.