Senter for praktisk kunnskap

Omtale Maja Jensvoll

Maja Henriette Jensvoll, førstelektor i engelsk didaktikk

Undervisning: Jeg underviser i engelsk didaktikk, herunder både undervisningsmetoder og ulike praktiske og teoretiske tilnærminger til språktilegnelse. Har også undervist i engelsk gramatikk og i pedagogikk på lektorutdanning. 

Faglig biografi.

  • Førstelektor i engelsk didaktikk i faggruppa Språk og litteratur ved FLU, fra 2021
  • Medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet fra 2024
  • Universitetslektor, Nord universitet, 2016
  • Universitetslektor, Universitetet i Nordland, 2011
  • Tillitavalgt i Utdanningsforbundet fra 2005, fylkesstyret 2008-2019
  • Høgskolelektor, Høgskolen i Bodø 2003
  • Hovedfag i engelsk fra Universitetet i Tromsø, 2000

Forsking

Forskningsinteressene mine befinner seg i spennet mellom ulike spørsmål angående undervisning i engelskfaget, til estetiske læringsrposesser, til profesjonsutvikling og profesjonsforståelse i lærerprofesjonen. Disse emnene henger også sammen fordi det handler om hvordan læreryrket utøves i klasserommet.

Fem viktige publikasjoner:

  1. Estetiske læringsprosesser i lærerutdanning: skepsis, følelsesmessig respons og faglig forståelse.Jensvoll, Maja Henriette; Iversen, Jan Viggo. 2024, Journal for Research in Arts and SportsEducation. https://doi.org/10.23865/jased.v8.5423
  2. Humanities Forward: Developments in Norwegian Middle Grades English Education. Hanssen, Jessica Allen; Jensvoll, Maja Henriette. 2019, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351122115-24
  3. Hanssen, J. A. & Jensvoll, M. H. (2020). Linking Criticality and Creativity: Engagement With Literary Theory in Middle Grades English Education. In Neokleous, G. K., Anna; Farrelly, Raichle. (2020). Handbook of research on cultivating literacy in diverse and multilingual classrooms. (pp. 261–287). IGI Global.https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2722-1.ch013
  4. Strengthening professionalism through cooperative learning. Jensvoll, Maja Henriette; Lekang, Trond. 2017, Professional Development in Education .https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19415257.2017.1376223
  5. Kollektiv profesjonsutvikling med fokus på lærerens læring. I Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Jensvoll, Maja Henriette; Lekang, Trond. 2017, Universitetsforlaget.