Maja Henriette Jensvoll, førstelektor i engelsk didaktikk
Undervisning: Jeg underviser i engelsk didaktikk, herunder både undervisningsmetoder og ulike praktiske og teoretiske tilnærminger til språktilegnelse. Har også undervist i engelsk gramatikk og i pedagogikk på lektorutdanning.
Faglig biografi.
- Førstelektor i engelsk didaktikk i faggruppa Språk og litteratur ved FLU, fra 2021
- Medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet fra 2024
- Universitetslektor, Nord universitet, 2016
- Universitetslektor, Universitetet i Nordland, 2011
- Tillitavalgt i Utdanningsforbundet fra 2005, fylkesstyret 2008-2019
- Høgskolelektor, Høgskolen i Bodø 2003
- Hovedfag i engelsk fra Universitetet i Tromsø, 2000
Forsking
Forskningsinteressene mine befinner seg i spennet mellom ulike spørsmål angående undervisning i engelskfaget, til estetiske læringsrposesser, til profesjonsutvikling og profesjonsforståelse i lærerprofesjonen. Disse emnene henger også sammen fordi det handler om hvordan læreryrket utøves i klasserommet.
Fem viktige publikasjoner:
- Estetiske læringsprosesser i lærerutdanning: skepsis, følelsesmessig respons og faglig forståelse.Jensvoll, Maja Henriette; Iversen, Jan Viggo. 2024, Journal for Research in Arts and SportsEducation. https://doi.org/10.23865/jased.v8.5423
- Humanities Forward: Developments in Norwegian Middle Grades English Education. Hanssen, Jessica Allen; Jensvoll, Maja Henriette. 2019, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351122115-24
- Hanssen, J. A. & Jensvoll, M. H. (2020). Linking Criticality and Creativity: Engagement With Literary Theory in Middle Grades English Education. In Neokleous, G. K., Anna; Farrelly, Raichle. (2020). Handbook of research on cultivating literacy in diverse and multilingual classrooms. (pp. 261–287). IGI Global.https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2722-1.ch013
- Strengthening professionalism through cooperative learning. Jensvoll, Maja Henriette; Lekang, Trond. 2017, Professional Development in Education .https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19415257.2017.1376223
- Kollektiv profesjonsutvikling med fokus på lærerens læring. I Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Jensvoll, Maja Henriette; Lekang, Trond. 2017, Universitetsforlaget.