Ørjan Hattrem: Førsteamanuensis Praktisk kunnskap PH.D. innretning teaterkunstnerisk praksis.
Undervisning
Jeg underviser i studier i profesjonspraksis og praktisk kunnskap og i teater og skuespiller- kunstnerisk praksis.
Fagleg biografi
- Førsteamanuensis i studier av profesjonspraksis og praktisk kunnskap i faggruppa Samfunnsfag og RLE ved FLU, Senter for praktisk kunnskap, Bodø, fra 2024
- Forskningsgruppeleder for den praktiske kunnskapens teori fra 2024
- Studieprogramansavarlig for Master i Praktisk kunnskap fra 2024
- Doktorgrad Nord universitet, profesjonsvitenskap, innretning teaterkunstnerisk praksis (2020-2024).
- Mastergrad Nord universitet i praktisk kunnskap, innretning teaterkunstnerisk praksis (2018-2020)
- Kunstnerisk ansvarlig og studieprogramleder Skuespillerutdanningen Nord universitet (2004-2017)
- Pågående samarbeid med Ernst Busch University of Theatre Arts Berlin fra 2014.
- Ansvarlig for internasjonale forbindelser og samarbeid med NORTEAS (Teaterhøgskolenettverk for nordiske og baltiske stater) (2009-2017), “World Theatre Education Alliance WTEA” in Beijing (2015-2017) og samarbeid med Ecole Jacques Lecoq (2004-2017) og pågående samarbeid med Compagnie Philippe Genty fra 2009.
- Høgskolelektor ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (2004-2024)
- Skuespiller og regissør i en lang rekke teaterproduksjoner (1983-2014)
- Initiativtaker og ansvarlig for forprosjekt innSpæll som resulterte i etableringen av skuespillerutdanningen ved Nord universitet (2001-2004)
- Lærer og leder av dramafag (1999-2001) i teaterproduksjon ved Inderøy videregående skole (1996-2004)
- Initiativtaker og ansvarlig for Det internasjonale teaterkompaniet DIA-teatret (1992-1996)
- Initiativtaker og del-ansvarlig for Totalteatret (1983-1992)
Forsking
Jeg leder forskningsgruppa Den praktiske kunnskapens teori (fra 1. august 2024). Min forskningsinteresse relaterer seg primært til teaterkunstnerisk praksis, der de skapende prosesser har særskilt oppmerksomhet. Fokus rettes særlig mot skuespillere og andre teaterkunstneres deltakelse i intersubjektive prosesser. Med utgangspunkt i fenomenologiske og handlingsrettet kognitive undersøkelser av teaterkunstneriske praksisfelt utvides og utvikles forståelsen av den enkeltes bidrag i felles kunstneriske prosesser. Denne praksisen settes videre i sammenheng med annen profesjonspraksis som videreutvikler praktisk kunnskap i andre fag og yrkesfelt. Det teoretiske grunnlaget er hentet fra eksistensiell, kroppslig fenomenologisk teori (Maurice Merleau-Ponty & Jean Paul Sartre) og en handlingsrettet kognitiv tilnærming (Shaun Gallagher).
Publikasjoner
- Hattrem, Ørjan (2024) Doktorgradsoppgaven: Teaterkunstneren og de kunstneriske idéene : om skuespillere og andre teaterkunstneres utvikling av bærende kunstneriske idéer i samskapende teaterproduksjoner
- (Under utvikling) Hattrem, Ørjan & Schuler, Margarete (2026): Creating characters for theatre, related to cognitive theory of self.
- (Under utvikling) Hattrem, Ørjan (2026) What are foundational artistic ideas and why are they important?
- (Under utvikling) Hattrem, Ørjan – McGuirk, James & Herholt-Lomholdt, Sine Maria (2026) Epilogue in the Antology: Practical knowledge and artistic expression: pathways and perspectives for research.