Senter for praktisk kunnskap

Omtale Regine Vesterlid Strøm

Regine Vesterlid Strøm, Dosent (ph.d.) i musikk

Undervisning

For tiden underviser jeg i sang, kor, samspill og musikkpedagogikk/didaktikk i grunnskolelærer-utdanningen og i KfK videreutdanning for lærere. 

Faglig biografi

  • Dosent (ph.d.) i musikk, Nord universitet siden 2024
  • Universitetspedagogikk (10 stp.), Nord universitet, 2022
  • Seksjonskoordinator, musikk, Nord universitet siden 2017
  • Stipendiat. Ph.d i studier av profesjonspraksis, Universitetet i Nordland, 2009-2015
  • Førstelektor i musikk, Nord universitet siden 2006
  • Studieleder, faglærerutdanninger i musikk, dans og drama, Høgskolen i Bodø, 2005-2008
  • Høgskolelektor i musikk, Høgskolen i Bodø, 1997-2006
  • Sanglærer, Trondheim kommunale musikkskole, 1996-1997
  • Vokalutøving, hovedinstrument (90 stp.), Musikkonservatoriet i Trondheim, NTNU, 1995-1997
  • Hovedfag i musikk, NTNU (120 stp.), Cand.Philol, 1993-1996
  • Grunnfag og mellomfag i musikk, NTNU (81 stp.), 1992-1993
  • Spesialpedagog, Nordland fylkeskommune, Asphaugen videregående skole, 1990-1992
  • Spesialpedagogikk (30 stp.), Bodø lærerhøgskole, 1990-1991
  • Rektor og allmennlærer, Bodø kommune, 1989-1990
  • Mediefag (60 stp.), Cand.mag. Bodø lærerhøgskole/Høgskolesenteret i Nordland, 1988-1989
  • Allmennlærerutdanning (180 stp.), Bodø lærerhøgskole, med 60 stp. musikk, 1985-1888

Forskning

Min forskningsinteresse inkluderer sang både i profesjonell og ikke-profesjonell sammenheng,  musikk- og kunstutdanning generelt, kultursosiologi og livshistorieforskning. Jeg er sjefredaktør for den vitenskapelige skriftserien Kunst og kultur i opplæring som utgis med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning.

Sentrale publikasjoner

  1. Balsnes, A., Knigge, J. & Strøm, R. V. (under utgivelse). Lærerstudenters erfaringer, 
  2. kompetanser, holdninger og legitimeringsargumenter knyttet til sang. I Ø. Elle, J. Thorstensen & Ø. Waren (Red.), Musikkfagets kompleksitet og bredde – nye praksiser i et sammensatt samfunn. Cappelen Damm Akademisk, NOASP. 
  3. Strøm, R. V. & Orset, A. K. (2024). Bære eller briste? Om talestemmen som
  4. profesjonsfaglig verktøy i skolen. I A. H. Balsnes, I. Danbolt & S. Haukenes, (Red.), Sangglede og stemmebruk i skolen (s. 18–33). Gyldendal. 
  5. Strøm, R. V. & Orset, A. K. (2023). Bære eller briste? Om talestemmen som profesjonsfaglig
  6. verktøy. I A. H. Balsnes, L. A. Hagen & S. Haukenes (Red.), Sangglede og stemmebruk i barnehagen (s. 16–28). Gyldendal. 
  7. Strøm, R. V., Eiksund, Ø. J. & Balsnes, A. H. (2022). Samsang gjennom livsløpet (Red.). 
  8. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.162
  9. Strøm, R. V. & Knigge, J. (2022). Konstitueringen av en semiprofesjonell jentekorpraksis. 
  10. En retrospektiv empirisk studie om frambringelsen av varige kulturelle verdier i et jentekor. I R. V. Strøm, O. J. Eiksund & A. H. Balsnes (Red.), Samsang gjennom livsløpet (s. 129–171). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch5
  11. Strøm, R. V. (2021). Det usikre sangerlivet. En livshistoriestudie på langs og på tvers
  12. i klassiske sangeres sosiale praksis. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.125