Regine Vesterlid Strøm, Dosent (ph.d.) i musikk
Undervisning
For tiden underviser jeg i sang, kor, samspill og musikkpedagogikk/didaktikk i grunnskolelærer-utdanningen og i KfK videreutdanning for lærere.
Faglig biografi
- Dosent (ph.d.) i musikk, Nord universitet siden 2024
- Universitetspedagogikk (10 stp.), Nord universitet, 2022
- Seksjonskoordinator, musikk, Nord universitet siden 2017
- Stipendiat. Ph.d i studier av profesjonspraksis, Universitetet i Nordland, 2009-2015
- Førstelektor i musikk, Nord universitet siden 2006
- Studieleder, faglærerutdanninger i musikk, dans og drama, Høgskolen i Bodø, 2005-2008
- Høgskolelektor i musikk, Høgskolen i Bodø, 1997-2006
- Sanglærer, Trondheim kommunale musikkskole, 1996-1997
- Vokalutøving, hovedinstrument (90 stp.), Musikkonservatoriet i Trondheim, NTNU, 1995-1997
- Hovedfag i musikk, NTNU (120 stp.), Cand.Philol, 1993-1996
- Grunnfag og mellomfag i musikk, NTNU (81 stp.), 1992-1993
- Spesialpedagog, Nordland fylkeskommune, Asphaugen videregående skole, 1990-1992
- Spesialpedagogikk (30 stp.), Bodø lærerhøgskole, 1990-1991
- Rektor og allmennlærer, Bodø kommune, 1989-1990
- Mediefag (60 stp.), Cand.mag. Bodø lærerhøgskole/Høgskolesenteret i Nordland, 1988-1989
- Allmennlærerutdanning (180 stp.), Bodø lærerhøgskole, med 60 stp. musikk, 1985-1888
Forskning
Min forskningsinteresse inkluderer sang både i profesjonell og ikke-profesjonell sammenheng, musikk- og kunstutdanning generelt, kultursosiologi og livshistorieforskning. Jeg er sjefredaktør for den vitenskapelige skriftserien Kunst og kultur i opplæring som utgis med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning.
Sentrale publikasjoner
- Balsnes, A., Knigge, J. & Strøm, R. V. (under utgivelse). Lærerstudenters erfaringer,
- kompetanser, holdninger og legitimeringsargumenter knyttet til sang. I Ø. Elle, J. Thorstensen & Ø. Waren (Red.), Musikkfagets kompleksitet og bredde – nye praksiser i et sammensatt samfunn. Cappelen Damm Akademisk, NOASP.
- Strøm, R. V. & Orset, A. K. (2024). Bære eller briste? Om talestemmen som
- profesjonsfaglig verktøy i skolen. I A. H. Balsnes, I. Danbolt & S. Haukenes, (Red.), Sangglede og stemmebruk i skolen (s. 18–33). Gyldendal.
- Strøm, R. V. & Orset, A. K. (2023). Bære eller briste? Om talestemmen som profesjonsfaglig
- verktøy. I A. H. Balsnes, L. A. Hagen & S. Haukenes (Red.), Sangglede og stemmebruk i barnehagen (s. 16–28). Gyldendal.
- Strøm, R. V., Eiksund, Ø. J. & Balsnes, A. H. (2022). Samsang gjennom livsløpet (Red.).
- Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.162
- Strøm, R. V. & Knigge, J. (2022). Konstitueringen av en semiprofesjonell jentekorpraksis.
- En retrospektiv empirisk studie om frambringelsen av varige kulturelle verdier i et jentekor. I R. V. Strøm, O. J. Eiksund & A. H. Balsnes (Red.), Samsang gjennom livsløpet (s. 129–171). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch5
- Strøm, R. V. (2021). Det usikre sangerlivet. En livshistoriestudie på langs og på tvers
- i klassiske sangeres sosiale praksis. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.125