Trine Soleng Nedregård: Stipendiat i pedagogikk innenfor grunnskolelærerutdanningen
Undervisning
Jeg underviser i ulike emner innenfor pedagogikk, f.eks. norsk skolehistorie, barns utvikling, profesjonelle læringsfellesskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Faglig biografi
- Stipendiat i pedagogikk innenfor grunnskolelærerutdanningen, Nord universitet, august 2024 –
- Universitetslektor i pedagogikk og faglig koordinator for desentralisert kompetanseutvikling for grunnskole ved Nord universitet, januar 2024- juli 2024
- Vitenskapelig assistent i forskningsprosjektene SpedAims og STEM Education in Newton Rooms 2022-2023
- Kontaktlærer for 9.trinn, Hunstad skole i Bodø kommune 2022-2023
- Lærer og fagkoordinator hos Stiftelsen RIBO, institusjon for unge voksne som leverer spesialisthelsetjeneste innenfor psykisk helse og tilbyr private helse- og omsorgstjenester. 2017-2022
- Kontaktlærer for 5. trinn, Vestmyra skole i Fauske kommune 2016-2017
Forsking
Som lærer både i skole og helsesektor, har jeg utviklet en spesiell interesse for organisasjonslæring og profesjonelle læringsfellesskap. Hvordan kan vi utnytte hverandres kompetanse og legge til rette for at vi lærer av hverandre? Dette danner grunnlaget for forskningsfokuset mitt, endringsagenter som leder utviklingsprosesser, uten å ha en formell lederrolle. Disse endringsagentene er dermed en del av både kollegiet og ledelsen, og påvirker utviklingsprosessene på flere nivå. I skolen kalles slike endringsagenter for eksempel ressurslærere eller lærerspesialister. Disse endringsagentfunksjonene representerer nye karriereveier for lærere, og en egen måte å organisere utviklingsarbeid på. Innføring av slike funksjoner ser ut til å påvirke ledelseskultur, strukturer for samarbeid og etablerte normer, verdier og tradisjoner i skolen.
Sentrale publikasjoner
Nedregård, T. S. (2023). Nye karriereveier for lærere: Ressurslærere som ledere av endringsarbeid [Masteroppgave, Nord universitet].