Er det helsejournalistikk eller lokalpatriotisme?

Pressen skal sikre oss sann informasjon, fri debatt og ulike meninger. Klarer lokalavisene det når sykehuset står på spill og nabokommunen vil grabbe det til seg? Lytring inviterer til en debatt om medienes dekning av helsekrisen i Nord-Norge.

Panel:

• Skjalg Fjellheim, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Helse Nord
  • Morten Hofstad, sjefsredaktør i Helgelands Blad
  • Birgit Røe Mathisen, Nord universitet
  • Malin Maria Mathisen,  Barselgruppa i Rana
  • Marit Ulriksen, sjefsredaktør i Rana Blad
  • Anja Aahem Naper, OsloMet

Debattleder:

• Amund Trellevik, Investigate Europe

Tid og sted:

• Torsdag 15. februar 2024 kl. 18.00-19.30.
  • Park 22 Byscena, Mo i Rana.
  • Det er gratis inngang.
  • Debatten sendes/strømmes også direkte via denne nettsiden.

Redaksjon for denne debatten:

• Cecilie Bratt, Vida Steiro (begge Nordlandsforskning) og Rannveig Hjaltadóttir (Nord universitet).
  • Ansvarlig redaktør: Anki Gerhardsen

Tusen takk til kunstner Vegard Albert Skogmo for illustrasjonen til denne Lytringen.

Lytring får støtte fra Fritt Ord, Nordland fylkeskommune og SpareBank 1 Nord-Norge (Samfunnsløftet).

Se Lytring-debatten her:

Helgelandssykehuset er uenig i enkelte av påstandene som framsettes i denne debatten, og har følgende kommentar:

Det ble i perioden 2019 – 2020 kjøpt ekstern bistand til kommunikasjonsarbeid. Helgelandssykehuset hadde pågående krevende saker og i perioder var det ikke tilstrekkelig egne ressurser i forhold til arbeidsmengden. Det ble behov for bistand fra eksternt firma. Påstanden om at sykehuset betalte for å sverte egne ansatte er ikke noe ledelsen i Helgelandssykehuset kjenner seg igjen i og det faller på sin egen urimelighet. Innleie av kompetanse fra byrå er dyrt innenfor alle fagfelt. Helgelandssykehuset har ikke kjøpt inn kommunikasjonsbistand fra byrå i perioden fra og med 2021 til nå.

Skroll til toppen
Rull til toppen