Danning og kunstig intelligens – hvordan finner vi veien i et nytt læringslandskap?

Av Randi Etnan, 23. oktober 2025

Teknologien utvikler seg raskt. KI har lenge vært en del av hverdagen vår – også i utdanning. Men hvordan kan vi se KI i sammenheng med danning? Og hvordan kan vi bruke KI til å støtte studenters utvikling?

I høst har jeg deltatt på et kurs om kunstig intelligens (KI) for fagansatte ved Nord universitet. Kurset formidler gode kjøreregler og refleksjoner om hvordan vi kan bruke KI på en klok og ansvarlig måte i undervisning og læring.

Hva mener vi egentlig med danning?

Danning er mer enn kunnskapsoverføring. Det handler om personlig vekst, utvikling av dømmekraft og evnen til å se seg selv i lys av andre og samfunnet. Målet er å bli reflekterte og ansvarlige mennesker – ikke bare dyktige fagutøvere.

Ut-danning handler om å forstå sammenhenger, reflektere over kunnskap og anvende den i nye situasjoner. Danning innebærer motstand – mot forenklede sannheter, overfladiske trender og praksiser som strider mot verdibasert etikk og integritet.

Når vi møter KI, blir dette ekstra viktig. Digital danning handler ikke bare om å kunne bruke teknologi, men om å utvikle etisk bevissthet, ansvarlighet og kritisk refleksjon (Schofield, 2018). Vi må lære å stille spørsmål: Hva vet vi egentlig? Hvor kommer informasjonen fra? Og hvilke verdier ligger bak teknologien vi bruker?

KI som støtte i læring og danning

KI kan være en kraftfull støttespiller i utdanning. Den kan tilpasse læringsopplevelser til individuelle behov, fungere som læringsassistent, gi tilgang til en bredere verden av informasjon og stimulere til kritisk tenkning.

Men potensialet kommer først til sin rett når teknologien brukes med dømmekraft. Det innebærer også at vi alle setter oss grundig inn i hvilke type tekster vi selv velger å dele med KI og hvilke vi ikke kan eller skal dele. KI skal ikke erstatte menneskelig refleksjon – den skal støtte den. Det krever at vi både lærer studentene hvordan de kan bruke KI, og når det er klokt å la være.

Etisk bevissthet i en algoritmisk tid

I en tid hvor algoritmer filtrerer virkeligheten for oss, handler det om å undervise i å forstå hvordan de virker. Hvilke data fôres inn? Hvem står bak systemene? Hvilke perspektiver risikerer å forsvinne?

Dette krever en forståelse av danning som legger vekt på analytiske ferdigheter og etisk bevissthet. Ved å utruste studentene til å håndtere både teknologiske og moralske dilemmaer – åpner vi veien til at de får øve seg på å ta ansvarlige valg i praksis.

Fremtidens danning

Fremtidens danning vil kreve mer enn teknologisk kompetanse. Vi trenger humanistiske verdier i digital form: empati, samarbeidsevne og kreativitet. Teknologien skal ikke bare lære oss mer – den skal hjelpe oss å bli mer menneskelige.

I møtet mellom mennesker og maskiner ligger kanskje vår viktigste dannelsesreise.

Avslutning

Danning i en tid med kunstig intelligens er både en utfordring og en mulighet. Den gir oss sjansen til å forme en fremtid der teknologi beriker menneskelige erfaringer – ikke fortrenger dem.

Ved å integrere kritisk tenkning, etisk bevissthet og teknologisk forståelse i utdanningen, kan vi sørge for at vi ikke bare blir brukere av KI, men kloke navigatører i det digitale landskapet.

KI kan aldri erstatte menneskelig dømmekraft – men brukt riktig kan den skjerpe den.

Referanser
Rinholm, H., Varkøy, Ø., Fredriksen, B., & Bjerke, M. H. A. (Red.). (2024). Kritisk danning i lærerutdanningen. Cappelen Damm Akademisk.
Schofield, D. R. B. (2018). Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse. I V. Frantzen & D. R. B. Schofield (Red.), Mediepedagogikk og mediekompetanse: Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget.