– E-sportmiljøet er veldig fiendtlig for kvinner

Av: Lise Fagerbakk, Nord universitet.

Universitetslektor, snart førsteamanuensis, Egil Trasti Rogstad slår et slag for at kvinnelige spillere må behandles bedre. Boksehanskene var en gave fra kollega Anne Tjønndal, som var en av to veiledere under arbeidet hans. Foto: Lise Fagerbakk.

Universitetslektor Egil Trasti Rogstad ved Nord universitet har de siste årene gjort et dypdykk inn i e-sportmiljøet og funnet ut at ikke alt er ​​​som det bør være. «Virtual(ly) Women Athletes; A Study of Gendered Power Relations and Inequality in Sports-Themed Esports.”

Nylig disputerte han og lot en bedømmelseskomite vurdere arbeidet. Han besto med glans.

Rogstad sov knapt natten før han skulle disputere.

– Det å disputere er definitivt en nerveopplevelse. Jeg sov knapt natten før. Men jeg var godt forberedt. Det var meget godt å få beskjed om at jeg fikk godkjent, forteller han.

Dekan Elisabet Ljunggren gleder seg over å gi Rogstad blomster for sitt arbeid og sin innsats. En like fornøyd bedømmelseskomite gleder seg også over det de uttrykker er et meget godt utført arbeid. F.v. Jordan Matthews, Torill Mortensen og Emma Witkowski.​ Foto: Lise Fagerbakk.

Rogstad slår i sin avhandling fast at kvinner møter et mildt sagt utfordrende miljø når de engasjerer seg i online sportsspill.

– Du er jente, og får spørsmål om hvorfor spiller du? Typiske kommentarer er blant annet: «Kom deg på kjøkkenet». Det er sterke stereotypier og type kommentarer som ligner mye på hvordan det nå kommer fram at jenter har det i Forsvaret.

– ​Det er trakassering og Trash Talk. Mange jenter lar være å spille på grunn av dette. Andre kamuflerer seg med guttenavn og stemmeforvrenging. Noen få lykkes, forteller Rogstad.

Rogstad omringet av bedømmelseskomiteen. F.v. førsteamanuensis Emma Witkowski, MIT University in Melbourne (førsteopponent), Rogstad, førsteamanuensis Jordan Matthews, University of Chichester (andreopponent) og førsteamanuensis Torill Mortensen, Nord universitet. ​Foto: Lise Fagerbakk.

To prosent kvinner

Tidligere forskning har funnet at kun rundt to prosent av spillerne innenfor sportsspill-sjangeren er kvinner.

– Sportsspill er laget av menn, for menn. Miljøet kan være veldig fiendtlig for kvinner. Men den er en av de mest populære online-spillene. Det er rimelig å anta at det er flere millioner spillere – og bare to prosent av dem er kvinner, sier Rogstad.

Nå har også sportsorganisasjoner og klubber omfavnet online-sporten.

En vellykket disputas feires med kolleger og familie til stede. Rogstad åpner kaken med et smil. Bak sitter stolte familiemedlemmer. F.v. tante Elisabeth Olsen, bestemor Randi Trasti, mamma Karin Rogstad og pappa Sveinbjørn Rogstad. ​Foto: Lise Fagerbakk.

E-sport i OL

Spillene blir stadig mer populære. Samtidig er kvinneandelen stabilt lav. Dette skaper utfordringer for idrettsorganisasjoner og klubber, som i økende grad inkluderer e-sport i deres klubber og arrangement.

– IOC ønsker e-sport inn i OL i Paris. Det skaper utfordringer for dem i og med at de vil ha lik deltakelse for begge kjønn. For hvordan skal de oppnå dette når virkeligheten er slik at kun to prosent kvinner deltar. Men bildet er komplekst, og det er så langt for lite forskning og diskusjon om hvilke tiltak som kan fungere, sier han.

Dette kan framtidig forskning gi flere svar på.

I mellomtiden slutter mange jenter å spille etter å ha prøvd seg i ulike sportsspill. De får nok av negative og seksuelt ladede kommentarer – og mobbing.

– Bare måten spillene er utformet på. Det er nesten bare menn. Det er ikke teknologi men vilje det kommer an på om utviklerne vil utvikle flere kvinnelige spillkarakterer.

Det maskuline spillmiljøet vedlikeholdes ifølge Rogstad av flere aktører.

– Media bidrar til å opprettholde det maskuline miljøet i sportsspill. Det gjør de gjennom å gjenta utdaterte kjønnsstereotypier knyttet til hvem som er interesserte i å spille videospill og hvem som har ferdigheter til å lykkes som spillere.

Metode-faget

Det har vært en lang vei å gå for Rogstad, som begynte med sin avhandling et kort halvår før verden ble rammet av pandemien Covid. Dette gjorde arbeidet hans noe vanskeligere.

– Jeg kunne jo ikke reise noen steder, slik at jeg måtte justere arbeidet mitt. Jeg måtte gjøre alle undersøkelsene digitalt. Dette førte til skrivebordbaserte undersøkelser, forteller han.

Da gjorde det godt å ha forskningskolleger i rygget. For ikke å glemme veilederne Lisbeth Morlandstø og Anne Tjønndal.

Rogstad har veien videre klar, selv om det er uvisst hva han velger å forske på neste gang.

– Avhandlingen som nå er godkjent, består av fire artikler. En av dem er foreløpig ikke publisert. Den skal finpusses før den blir publisert i et tidsskrift. Jeg har ikke rukket å tenke så mye videre, men jeg har så smått også begynt å undervise. Til høsten skal jeg undervise masterstudenter i faget metode, så jeg begynner nå å forberede meg. Jeg blir nok også å forske, da det gir meg muligheten til å gå dypere inn i et tema. Men jeg vet ennå ikke hva det blir, sier han.​

Gode kolleger. F.v. Anne Tjønndal, Egil Trasti Rogstad, Kristian Kjølstad Sigvartsen, Sigbjørn Skirbekk, Siv Stavang Aune, Saara Isosomppi, Marte Stavrum Fagertun. Foto: Lise Fagerbakk.

Referanse

Fagerbakk, L. (2023, 8. mars). – E-sportmiljøet er veldig fiendtlig for kvinner, Nord universitet. https://www.nord.no/no/aktuelt/nyheter/Sider/Miljoet-er-veldig-fiendtlig-for-kvinner.aspx