Stian Røsten

Bli bedre kjent med vitenskapelig assistent Stian Røsten!

Hva er din (akademiske) bakgrunn?
Jeg er 26 år og kommer fra Trondheim. Da jeg etter hvert innså at den store barndomsdrømmen om å bli profesjonell ishockeyspiller kom til kort i 20-års alderen, skapte dette en ny fascinasjon omkring spørsmål om hva som kjennetegner idrettsutøvere som lykkes. Det neste steget ble derfor studier der denne nysgjerrigheten fikk rikelig grobunn gjennom lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag på NTNU. I juni 2021 leverte jeg masteroppgaven min med tittelen: På tynn is? – En kvalitativ studie om ishockeytreneres forståelse og vurderinger i talentidentifiseringsprosessen. Parallelt med masterarbeidet vokste også drømmen om stipendiatstilling seg større og sterkere. Jakten på om dette kun var en drøm eller noe jeg virkelig ønsket ledet meg til Bodø og Nord universitet. Her har jeg jobbet som vitenskapelig assistent det siste halvannet året, men fra høsten av er jeg endelig klar for å starte PhD-eventyret.

Hva er dine forskningsinteresser og/eller viktigste interesseområder innenfor fagfeltet?
Jeg synes det meste som berører idretten er spennende, men den siste tiden har tematikk knyttet til idrettsteknologi utviklet seg til å bli mitt såkalte “hjertebarn”.

Hva er din favorittidrett?
Umulig å velge…

Hva er ditt skjulte talent?
Milevis fra italienske “nonnas e nonnos”, men glad i å lage og spise tomatbaserte pastaretter.

Hva forsker du på akkurat nå?
Jeg er involvert i et nordisk forskningsprosjekt, Women in a digitized sports culture, som undersøker hvordan digitalisering og idrettsteknologi former kvinners rammevilkår og karrieremuligheter som utøvere, trenere og dommere i idretten. Sammen med andre tilknyttet dette prosjektet har vi gjennomført flere empiriske studier som blant annet feltarbeid i forbindelse med UEFA Women’s EURO 2022, nettnografi av kvinnelige fotballspilleres bruk av Instagram under turneringen, samt intervjustudie av trenere og dommeres erfaringer med teknologi og digitalisering av rollene. Fra høsten av skal jeg begynne med doktorgradsprosjektet mitt knyttet til teknologi og innovasjon i idretten.

List opp noen nylige publikasjoner: