Reisebrev fra IAMCR Lyon 23

Skrevet av: Egil Trasti Rogstad

For første gang siden pandemien arrangerte International Association for Media Communication Research en fysisk konferanse for dens medlemmer i den vakre franske byen Lyon fra 9. til 13. juli. Årets tema var «Inhabiting the planet: challenges for media, communication and beyond”, noe som skulle bli et spesielt aktuelt tema under den europeiske hetebølgen som inntraff samtidig med konferansen.

Dette var en relativt stor konferanse med over 1200 påmeldte, der forskere innenfor medie- og kommunikasjonsfeltet kom fra alle verdens hjørner for å delta. I tillegg til meg selv stilte også mine gode kolleger Torill Mortensen og Frederik Aarup fra Nord universitet.

Selv deltok jeg først og fremst på seksjonen for media, kommunikasjon og sport, som arrangerte parallellsesjoner over tre dager. Her presenterte jeg en av artiklene mine som jeg skrev som del av avhandlingen min, som handlet om kjønnede maktrelasjoner i esport. Presentasjonen var en av til sammen fem presentasjoner innenfor et felles panel kalt «Times of transformations: Nordic perspectives». Dette var et panel som jeg deltok i sammen med gode kolleger fra Danmark, Sverige og Finland, som jeg har blitt kjent med gjennom det siste året gjennom et felles nordisk forskningsnettverk kalt «Women in a Digitized Sports Culture» der også Anne, Sigbjørn og Stian har vært med fra RESPONSE-gruppa.

Det nordiske paneltet. Fra venstre: Egil Rogstad, Riikka Turtiainen (University of Turku), Kirsten Frandsen (Aarhus Universitet), Daniel Alsarve (Örebro Universitet), og Veera Ehrlén (University of Jyväskyla).

I tillegg var det veldig spennende å høre på presentasjoner innenfor sportsmediefeltet, og å møte sportsforskere fra andre deler av verden. Her var det flere studier som fokuserte på geopolitiske aspekter og sportsvasking som var veldig interessante å høre på, og som også er et veldig aktuelt tema i kjølvannet av VM i Qatar som ble arrangert desember 2022.

Alt i alt var dette en berikende opplevelse som inspirerte meg på flere måter og ga meg nye perspektiver innenfor mitt felt. Jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å delta på denne konferansen for første gang, og jeg kan godt tenke meg å delta også på neste års utgave som vil bli arrangert i Christchurch, New Zealand.