Frida Austmo Wågan

Bli bedre kjent med stipendiat Frida Austmo Wågan!

Hva er din (akademiske) bakgrunn?

Jeg kommer fra Trøndelag (Steinkjer), og har en ganske variert utdanningsbakgrunn med de første årene av fysioterapistudiet fra OsloMET, en bachelorgrad fra Norges Idrettshøgskole innen ‘Idrettspsykologi og coaching’, en mastergrad i ‘Physical activity and health’ fra NTNU, og tilleggsemner tilsvarende en mastergrad innenfor organisasjonspsykologi og ledelse, sosiologi, og idrett og bærekraft.

Som student har jeg alltid være interessert i de mentale aspektene av helse og fysisk aktivitet, og jeg skrev masteroppgaven min om sammenhengen mellom treningsmengde, psykologisk stress og selvfølelse. Parallelt med studiene har jeg jobbet som trener, i treningssenterbransjen, og frivillig innen organisasjonen ‘Rådgiving om spiseforstyrrelser’ (ROS). Etter studiene jobbet jeg et og et halvt år som vitenskapelig assistent ved Nord universitet før jeg i 2022 startet på doktorgraden min her. I tillegg til doktorgraden er jeg også så heldig at jeg får være nestleder i RESPONSE-gruppa.

Hva er dine forskningsinteresser og/eller viktigste interesseområder innenfor fagfeltet?

Jeg har en forskningsinteresse for en rekke tema knyttet til idrett, men de viktigste interesseområdene mine ligger nok innenfor utholdenhetsidrett, medier og teknologi, trening og mental helse – særlig i forhold til spiseforstyrrelser, treningsavhengighet, identitet og selvfølelse, samt idrett og den miljømessige dimensjonen av bærekraft.

Underviser du i noen fag? Hvilke?

Jeg underviser i temaene ‘digitale metoder’ og har seminarer innen både kvantitativ og kvalitativ metode for studenter på bachelorutdanningen i HRM. I tillegg til dette veileder jeg masterstudenter og bachelorstudenter i skriving av master- og bacheloroppgaver innenfor HRM.

Hva er din favorittidrett?

Det er utvilsomt løping, gjerne i fjell og/eller på sti. I tillegg er jeg også veldig glad i andre utholdenhetsaktiviteter som foregår ute, slik som ski og sykkel/stisykkel, og har virkelig fått øynene opp for klatring i det siste.

Hva er ditt skjulte talent?

Jeg tør faktisk å påstå at jeg er usedvanlig god på ellipse etter mange år med skader og alternativ trening.

Hva forsker du på akkurat nå?

Akkurat nå jobber jeg mest med den første og andre artikkelen i doktorgraden min, der den første er en diskursanalyse av miljødiskurser innen internasjonal fotball, mens den andre er basert på intervjuer med profesjonelle fotballspillere som engasjerer seg i miljøaktivisme. I tillegg til dette er jeg i idefasen på en artikkel om løping og teknologi, sammen med forskere fra blant annet Canada. Har også et bokkapittel på vei til publisering om denne tematikken innenfor den norske løpekonteksten som er skrevet sammen med forskningsgruppeleder Anne Tjønndal.

List opp noen nylige publikasjoner: