Nord Master Plus – Forskerskolen

Går du på første semester på en mastergrad ved Nord universitet, og er nysgjerrig på hva en videre akademisk karrièrevei innebærer? Da kan du i perioden 2. oktober til og med 15. november søke om å bli med i Nord Master Plus – Forskerskolen. Programmet passer deg som har motivasjon, faglig kapasitet utover ordinære studier og kan vise til særdeles gode karakterer. Link for søknad finner du her.

Programmet består av tre fellessamlinger, tur til utenlands universitet/ forskningsinstitusjon og kontakt med et forskningsprosjekt eller forskningsgruppe innenfor relevant fagfelt. Koblingen opp mot et forskningsprosjekt og fellessamlingene kan blant annet være en god forberedelse til masteroppgaven. Programmet varer fra januar til november 2024 – og inntil 15 studenter kan bli med i første kullet av Nord Master Plus.

RESPONSE sitt bidrag til Nord Master Plus:

Vårt forskningsprosjekt i forbindelse med Nord Master Plus omhandler Idrettsdemokrati i Nordland og er et samarbeidsprosjekt med Nordland idrettskrets. Bakgrunnen for prosjektet er aktualisert med de fremlagte forslagene til endring av tingsammensetningen til idrettstinget i 2022. Vi undersøker på hvilke måter organisasjonsleddene i Nordland deltar i idrettsdemokratiet. Fokuset i prosjektet er først og fremst på deltakelse på kretstinget til Nordland idrettskrets.

Prosjektet vil også utforske hvem (kjønn, alder, rolle i idretten) som deltar i idrettsdemokratiet i Nordland. Metodene som blir benyttet er dokumentanalyse av protokoller fra Nordland idrettskrets sine kretsting, samt spørreundersøkelse sendt ut til idrettslag i Nordland.