Er du vår nye kollega? Stipendiat i sosiologi – idrettsteknologi og ungdom

Er du interesser i idrett i et sosiologisk perspektiv?

Ved Nord universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap, er det ledig 1-2 stillinger som stipendiat i sosiologi rettet mot idrettsteknologi og ungdom. Stillingen(e) er 3-årig, 100 % og uten arbeidsplikt. Stillingen vil være knyttet til Forskningsgruppen for sport og samfunn (RESPONSE).

Forskningsgruppen RESPONSE har et aktivt miljø innen idrettssosiologi. Stipendiatstillingen kan ses i relasjon til det pågående forskningsarbeidet ved forskningsgruppen. I denne utlysningen inviterer vi til studier av idrettsteknologi og ungdom i et sosiologisk perspektiv. Idrettsteknologi omfatter her bruk av teknologi i organisert idrett, esport og egenorganisert trening. Noen eksempler på digitaliseringselementer på idrettsfeltet er «self tracking» (monitorering) ved hjelp av smartklokke, bruk av kroppsnære teknologier i organisert idrett, esport, eller utøveres selvpresentasjon på sosiale medier.

Aktuelle prosjekter kan handle om hvordan teknologisk innovasjon både bidrar til inkludering og ekskludering i ungdomsidrett, og hvordan teknologier utfordrer og vedlikeholder kjønnsulikhet, økonomisk ulikhet, eller ulike former for digitale skillelinjer. Andre aktuelle problemstillinger kan være hvilke betydninger idrettsteknologi og sosiale medier har for unge utøveres forhold til kropp og prestasjon, eller digitalisering og nye ungdomsidretter (f.eks. esport, virtual sport).

Stillingen har kontorsted i Bodø. Det er residensplikt i stillingen. Stillingen kan også innebære oppgaver ved Nord universitets øvrige studiesteder. Søknadsfristen er 1. februar 2024.

Du kan lese mer om stillingen og søke her.