Studietur til USA

På møtet 13. september 2017 vedtok styringsgruppen i prosjektet at de deltidsansatte i prosjektet skulle reise på studietur til USA. Hovedmålet for turen var The National Resource Centre for First-Year Experience and Students in Transition (NRC) ved University of South Carolina (USC). Dette senteret tilrettelegger for kunnskapsdeling innen det å oppnå økt studiegjennomføring ved universiteter i USA. Senteret har vært aktivt siden 1986 og har arrangert en rekke konferanser, seminar og kurs, i tillegg til en rekke tilbud på nett og i trykt format. Det var derfor naturlig å reise dit for å lære mer om hvordan vi best kan drifte vårt norske prosjekt fremover. Les mer om besøket på NRC og USC. Les mer om besøket på NRC og USC.
I tillegg til å besøke NRC var vi innom flere andre universitet som vi fikk anbefalt av NRC, med bakgrunn i at de har velfungerende tiltak overfor sine studenter. Les mer om besøket på:

En viktig del av turen var at vi deltidsansatte i prosjektet skulle bli bedre kjent med hverandre. Underveis på turen hadde hver enkelt en presentasjon av seg selv, sin bakgrunn og hva en ønsker å bidra med inn i prosjektet. Turen ble avsluttet med en samling der vi drøftet hvordan vi mener prosjektet best kan driftes fremover for å bli en best mulig arena for deling av kompetanse for dette feltet i Norge.
Med på turen var prosjektleder Harald Åge Sæthre, Tone Stokka, Kristine Lysnes, Øystein Strømsnes og Merete Ræstad.
HOVUDINNTRYKK FRA TUREN

Mye ressurser blir brukt på feltet
Universitetene vi besøkte bruker svært mye ressurser på å sikre at flest mulig studenter gjennomfører studiene sine. Ikke minst har de mange stillinger dedikert til å analysere hvor problemene til enhver tid ligger og til å legge til rette for ulike tiltak for å møte utfordringene.
Egne utdanninger på mastergrad- eller doktorgradsnivå
De fleste som arbeider i dette feltet har en master- eller ph.d.-grad i «Higher education» eller «First-year experience» og er en del av den faglige staben. De har derfor stor faglig integritet i organisasjonen.
Svært gjennomarbeidet tallgrunnlag
Institusjonene har egne avdelinger som utformer omfattende rapporter om de fleste faktorer som påvirker hvordan studentene gjør det i studiene sine. Disse rapportene er tilgjengelige for hele organisasjonen ved behov.
UNI101 er et sentralt emne det første studieåret
Rundt 90 % av universitetene i USA har en eller annen form av emnet UNI101. Dette emnet skal lette overgangen til høyere utdanning ved å drøfte alle utfordringene studentene kan møte både faglig, praktisk og sosialt. Emnet blir i regelen undervist av en faglig ansatt på studiet studenten er tatt opp ved. De mest vellykkede UNI101 emnene knytter også en eller flere eldre studenter til gruppen av ferske studenter.
De vitenskapelige ansatte er involvert
Både fordi stillingene som arbeider med å tilrettelegge er faglige og ikke administrative, og fordi mange faglige underviser UNI101, er mange faglige opptatt av problemstillingene knyttet til studenters suksess i høyere utdanning. De faglige benytter også konferanse og kurstilbudet til NRC i høyere grad enn vi hittil har sett i vårt norske prosjekt.
Se hele rapporten