PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 13:00 – Aud. A7
Hilja Lisa Huru
Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT – Norges arktiske universitet
Oppsummering
KvaNT er et toårig prosjekt ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT med fokus på 1) Gjennomstrømning på fakultetets realfaglige studieprogram; 2) Utvikling og innføring av studentaktive undervisningsformer i emner ved fakultetet; 3) Bruk av programmering og IKT i realfag og teknologiske fag; og 4) Utdanningsfaglige problemstillinger knyttet til lektorutdanningen i realfag 8-13. I denne presentasjonen vil vi presentere tiltak og utvalgte arbeidsområder i prosjektet.
Abstrakt
Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT – Norges arktiske universitet gjennomfører et 2-årig prosjekt 2019-2020 tilknyttet fakultetets strategiske satsing på utdanningskvalitet i høyere utdanning. Prosjektet innbefatter ansatte med prosjektleder, første- eller universitetslektorer som dekker fagområdene matematikk, fysikk og/eller kjemi, og 1 administrativ ansatt i støttestilling. I tillegg er 2 stipendiatstillinger i fagdidaktikk med spesialisering matematikk, fysikk eller kjemi som også knyttet opp mot prosjektet med et veiledningsteam som dekker fagdidaktikk, disiplinfag innen spesialisering og veiledningskompetanse med hensyn på pedagogikk som profesjonsfag i lektor og – lærerutdanningen. De ansatte i prosjektet samarbeider aktivt med fakultetets fagmiljøer og fokuserer på utdanningsfaglige problemstillinger ved fakultetet knyttet til;
1. Gjennomstrømning på fakultetets realfaglige studieprogram.
2. Utvikling og innføring av studentaktive undervisningsformer i emner ved fakultetet.
3. Bruk av programmering og IKT i realfag og teknologiske fag.
4. Utdanningsfaglige problemstillinger knyttet til lektorutdanningen i realfag 8-13.
Overordnet mål for prosjektet er å forbedre undervisningskvaliteten i begynneremnene innen matematikk, fysikk og kjemi og heve den kollektive undervisningsfaglige kompetansen på fakultetet.
Etter prosjektperioden skal fakultetet ha:
o Utgangspunkt til å starte initiativ til å gi tilpasset disiplinbasert undervisning i fagene matematikk, fysikk og kjemi til andre fakultet ved UiT hvor det er hensiktsmessig å utnytte fakultetets faglige kompetanse.
o Flere fagmiljøer som kan konkurrere om interne og eksterne nasjonale midler på utdanning på høyeste finansieringsnivå.
o Analysert frafall og gjennomstrømning ved fakultetets studietilbud, og ha utarbeidet en tiltaksplan for å bedre gjennomstrømning.
o Integrert og tilpasset undervisning til lektorutdanningen i realfag 8-13, eksempelvis didaktisk tilpasning i emner på 1000-nivå og bedre tilpasning av undervisning i praksisperioder.
o Styrket faglig samarbeid med andre fagmiljø ved universitetet innen didaktikk og faglig samarbeid i studieretninger i lektor realfag 8-13
o Oppfylt konkrete mål for erfaringsdeling og publikasjoner/konferansebidrag fastsatt av prosjektleder og fakultet.
I denne presentasjonen vil vi presentere tiltak, utvalgte arbeidsområder i prosjektet.