Sakser fra Sæthre (2014)
» I møter med fokusgrupper i førstesemesteret og i spørreundersøkelser er informasjonen i denne perioden noe av det de har satt mest pris på å få. Dette er med andre ord en periode hvor mange søkere er mer mottakelige for informasjon enn vanlig og ikke minst; man vet hvem søkerne er, og kan lett ta kontakt.
Gode grunner til å sende ut informasjon
- Skape en trygghet blant søkerne for at de er i systemet og at søknaden er under behandling.
- Gi studenten en mulighet til å forberede seg så godt det lar seg gjøre, slik at det er færrest mulig utfordringer å håndtere i semesterstarten.
- Realitetsorientere studentene i forhold til utfordringer og spesielle forhold med studiet.
- Sikre at studentene kjenner alle frister for opptaket, slik at de legger en plan for hvordan de kan få svart på henvendelser, selv om det er midt i ferien.
- Sikre at alle som takker ja til studieplassen gjennomfører en påmelding til undervisningen så raskt som mulig etter at de mottar studietilbudet. Dette gjelder studier som har slik påmelding.
- Informere om oppfriskningskurs eller andre tilbud som blir gitt før ordinær studiestart.
- Sikre at alle møter til mottaket første studiedag. Å være tydelig på oppstartdato og viktigheten av å delta i mottaket er nødvendig for å unngå at noen legger ferien inn i semesterstarten. Informasjon om oppstarten kan med fordel komme ut enda tidligere. Et godt mottak krever at alle studentene møter opp.
- Sikre at de som har tidligere utdanning sørger for å få denne innpasset i god tid, slik at dette ikke blir en problemstilling i semesterstarten hvor studenten og fagmiljøet har mer en nok av andre ting å ta seg til. Noen vil her avvente å behandle søknaden til de vet om søkeren får studieplass, men i regelen vil søkeren kunne få vite noenlunde hvordan utfallet vil bli.
- Forebygge unødige henvendelser. En del søkere og deres foreldre kan bli svært pågående og tidkrevende. For å sikre at tidsressursene blir brukt på en best mulig måte er det derfor smart å gi den informasjonen man kan gi, så raskt som mulig. Kan man eksempelvis se på søkertallene at studiet vil ta inn alle kvalifiserte søkere, er det en god ide å informere om dette før 1. juni. Legger man da på en setning om at det vil være lurt å ordne med hybel vil søkerne kunne rydde av veien enda en utfordring i semesterstarten»
Selv om teksten nå begynner å bli noen år gjelder de også i 2020. Det som kanskje ikke lenger er så korrekt er at vi lett kan ta kontakt med søkerne?!?
Sæthre, H. Å. (2014) Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes. Bergen: Haas1 – forlag