W13 – Fokusgruppesamtale som metode

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 14:15
Rom: P46, KK-lounge

Harald Åge Sæthre er prosjektleder (seniorrådgiver) ved Universitetet i Bergen. Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. Sæthre har også startet opp og er sekretariatsleder i nettverket.
Vilde Henningsgård er seniorkonsulent ved Universitetet i Bergen og tidligere aktiv studentpolitiker ved OsloMet.
Hun arbeider nå på UiB med mentorordningen ved Det humanistiske fakultet, og sitter også som administrativt ansvarlig i Nettverkets sekretariat.

Oppsummering

Bli kjent med fokusgruppesamtale som metode gjennom selv å delta i en slik samtale, og utforsk der muligheten denne metoden gir for den som vil avdekke hvor studentene har utfordringer med det helhetlige læringsmiljøet på studiet.
Tips! Denne workshopen viser i praksis det som omtales i P14 – Erfaringer og utfordringer ved fokusgruppesamtale.

Sammendrag

Hvorfor studenter slutter varierer fra studium til studium og fra kull til kull. Mange velger å bruke spørreundersøkelser for å identifisere de utfordringene studentene har, men hvorfor ikke snakke med studentene direkte? Da vil det være nyttig å opprette en fokusgruppe av studenter som man kan ha samtaler med underveis i løpet. Samtaler med slike fokusgrupper har sitt store fortrinn ved at man kan gå i dybden gjennom gjentagende oppfølgingsspørsmål for å få mest mulig informasjon.  Og oppfølgingsspørsmålene går ikke bare til den som svarer, men til hele fokusgruppen som kan bekrefte, si seg uenig eller nyansere det opprinnelige innspillet.
Mange kvier seg for å ta i bruk fokusgruppe som metode, ofte fordi de er usikre på hvordan samtalen gjennomføres. Denne workshopen vil bli gjennomført som en fokusgruppe, slik at deltagerne selv kan oppleve hvordan det er å være «student» i en slik sammenheng. Dessuten vil det i forkant og etter samtalen bli påpekt en del forhold man bør være bevisst når man leder en slik samtale. Det vil da også bli mulig å stille spørsmål og komme med kommentarer.

Stikkord

  • Det helhetlige tilbudet
  • Evalueringer