A-17 Lavterskeltilbud – hvordan når vi studenter som sliter?

Tirsdag kl. 9.00-10.00 i Seminarrom E

Øystein Strømsnes, Studentinord
Strømsnes med bachelor i statsvitenskap og journalistikk. Tidligere frikjøpt studentleder og satt som studentrepresentant i universitetstyret i to år. Ansatt som studentvert i Studentinord avdeling Bodø. Ble ansatt i prosjektet «Første semester» våren 2015.
Det er en utfordring å nå studenter som ikke er åpne av seg. Hvordan når vi ut til de studentene som ikke har blitt kjent med noen i fadderperioden? Hva kan vi gjøre for å legge til rette for arrangementer som sliter med ensomhet?
Sammendrag (Abstract)
Da Studentinord i 2015 ansatte en studentvert, var en av tankene at vi bedre skulle nå ut til de studentene som sliter sosialt. Alt for mange studenter sitter alene på hybelen å føler på ensomhet.
Tanken vår var å arrangere ukentlige lavterskel tilbud for å bedre nå studenter som ikke føler seg komfortable med å være med på litt fester og større arrangementer.
Høsten 2017 har vi arrangert
Brettspillkvelder på tirsdager og strikkekvelder på onsdager. Samtidig så har vi et mål om å starte med jevnlige turer i området fra og med januar 2018.
På workshopen vil jeg legge frem hvordan vi i Studentinord har jobbet i Bodø for å nå flere studenter gjennom lavterskel tilbud.
Så vil det diskuteres i grupper rundt hvordan vi kan nå studenter som sliter sosialt. Hvilke tiltak kan vi bruke? Er det noen lavterskeltilbud som fungerer bedre enn andre? Hvordan informerer vi om disse?
Workshopen vil bli avsluttet med en felles gjennomgang av hva vi har funnet ut.