A-18 Evaluering av helheten i andre semester

Kristine Lysnes, Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Lysnes er studieveileder på Matematisk institutt, UiB, med ansvar for bachelor- og masterstudentene i matematikk og statistikk.
Vi har i altfor liten grad evaluert hvordan emner som leses parallelt fungerer sammen faglig og praktisk, og også hvordan studentene opplever at det helhetlige læringsmiljøet støtter opp om de emnene de leser. Vi etablerte derfor en fokusgruppe av studenter på Matematisk institutt, som ble brukt for å identifiserte en del av problemene studentene opplevde. Nyttige resultater og erfaringer vil deles og diskuteres i denne presentasjonen.
Sammendrag (Abstract)
Det er i dag klare rutiner for hvordan hvert enkelt emne skal evalueres på instituttene, men hvordan emner som leses parallelt fungerer sammen faglig og praktisk er det mindre rutiner for, og også hvordan studentene opplever at det helhetlige læringsmiljøet støtter opp om de emnene de leser. Vi etablerte en fokusgruppe av studenter i andre semester på bachelor i matematiske fag for å identifisere problemene studentene opplevde. Det største frafallet på programmene våre opplever vi mellom andre og tredje semester på bachelor, så vi ønsket oss et verktøy for å identifisere de viktigste utfordringene. Dette for å kunne legge opp gode tiltak for å sikre studentene et trygt sosialt læringsmiljø og for å sikre at studentene ser hensikten og opprettholder motivasjonen for videre studier. Det ultimate målet er selvsagt å redusere frafallet på studiene.
Fokusgruppen ga oss mange innspill og aha-opplevelser som vi ikke så i de tradisjonelle evalueringene.
Hensikt
Hensikten med fokusgruppen var å gi fagmiljøet et verktøy for identifisere de viktigste utfordringene. Dette for å kunne legge opp gode tiltak for å sikre studentene et trygt sosialt læringsmiljø og for å sikre at studentene ser hensikten og opprettholder motivasjonen for videre studier.
Rent praktisk vil det bety:

• At studentene i størst mulig grad skal oppleve at emnene de leser i samme semester fungerer som en logisk helhet, faglig og praktisk.
  • At studentene ikke møter unødige praktiske hindringer for å kunne prestere optimalt.

Samtidig er det et mål:

• å redusere frafallet på studiene