A-22 Tillitsvalgte: Rockestjerner, rollemodeller og ressurser

Lenke til presentasjonen

Tonje Dahlbak, Julie Størholdt Iversen, Silje Christine Andersen, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)
Dahlbak er rådgiver for studentkommunikasjon i avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon. Iversen studerer barnevern og sitter i år som læringsmiljøansvarlig i arbeidsutvalget til Studentparlamentet. Andersen er studiestartskoordinator i avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon og sitter i styringsgruppen til prosjektet.
HiOA har de siste årene forsøkt å løfte tillitsvalgtrollen og tydeliggjøre for studentene hva den innebærer, blant annet gjennom en årlig tillitsvalgtkonferanse. Men kan vi bruke tillitsvalgte mer i arbeidet med å få studentene til å lykkes? I denne workshopen diskuterer vi hvordan utnytte tillitsvalgtrollen til å styrke samarbeid og kommunikasjon mellom institusjonen og studentene.
Sammendrag (Abstract)
Del 1: 15 minutter presentasjon av hvordan vi gjør det på HiOA

• Film fra tillitsvalgte som forteller hva som er viktig for dem
  • Studentdemokratiet på HiOA og hvordan vi fikk til tillitsvalgtkonferansen
  • Hvordan vi bruker tillitsvalgte til informasjon: eksempelvis for å få studentene til å svare på Studiebarometeret
  • Potensialet i tillitsvalgtrollen – våre tanker

Del 2: 30 minutter gruppediskusjon, tre spørsmål til gruppene

• Hvordan bruker dere tillitsvalgte på din institusjon?
  • Hvordan kan tillitsvalgte være rollemodeller for studentene i vanskelige overgangsperioder? Mange studenter faller fra mellom første og andre semester, og fra første til andre år. Hvordan kan vi utnytte tillitsvalgtes posisjon til klassen til å fange opp studenter som sliter?
  • Hvordan utnytte tillitsvalgtrollen til å styrke samarbeid og god kommunikasjon mellom institusjon og studentene?

Del 3: 15 minutter oppsummering i plenum

• Hva har gruppene snakket om?