P-23 Informasjon til framtidige studenter i forkant av studiestart – hva og hvordan?

Lenke til presentasjonen

Tone Stokka, Universitetet i Bergen (UiB)
Stokka jobber som førstekonsulent i Infosenter for realfagstudenter, studieseksjonen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiB.
I tidsrommet etter at søknadsfristen har gått ut 15. april og fram til studentene får svar på søknaden sin ca. 20. juli er det et informasjonsvakuum. Hva slags informasjon har studentene behov for i denne perioden og hvordan kan vi formidle informasjonen slik at den når ut til alle søkerne?
Sammendrag (Abstract)
I tidsrommet etter at søknadsfristen har gått ut 15. april og fram til studentene får svar på søknaden sin ca. 20. juli er det et informasjonsvakuum. Universitetet i Bergen har i flere år sendt ut et informasjonsbrev rundt 1. juni til alle studenter som har et studium på UiB som førsteprioritet, men i 2016 gikk UiB over til å sende dette brevet som e-post i stedet.
Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet gikk i 2017 tilbake til å sende ut eget informasjonsbrev med programspesifikk informasjon til alle søkere med et studium på vårt fakultet som førsteprioritet i begynnelsen av juni. I brevet minner vi studentene på viktige datoer og informerer om blant annet studiestart, bosted, lånekassen og innpassing av tidligere utdanning. I den programspesifikke informasjonen skriver instituttene om blant annet hva faglig bakgrunn (i realfag) det er forventet at nye studenter har, hvordan eventuelle manglende faglig bakgrunn vil påvirke studieløpet, hva anbefalt studieplan det første semesteret er, hvorfor studiet er et aktuelt fagområdet/har et godt studiemiljø/hvilke jobber tidligere studenter har fått osv.
Bakgrunnen for å sende ut denne informasjonen i juni:
– Skape trygghet hos studenten om at søknaden har kommet fram og er under behandling
– Gi studentene mulighet til å forberede seg godt på hva som venter de
– Realitetsorientering i forhold til hvor vanskelig studiet de har valgt er
– Opplyse om viktige tidsfrister og sikre at flest mulig møter til studiestart
Vi håper selvfølgelig at studentene skal bli trygge på at de har valgt rett studieprogram når de har fått denne informasjonen, men det kan også være at noen studenter ønsker å omprioritere søknaden sin og ha et annet studieprogram på førsteplass. Formålet er uansett at flest mulig studentene begynner på «rett» studieprogram fra starten av, får en best mulig studiestart og unngår å bytte studieprogram senere i studieløpet
Fakultetet har fått positive tilbakemeldinger på at brevet ble sendt i posten i stedet for som e-post fra studentene som startet høsten 2017. Studentene er enige om at det er kjekkere å få brev i posten fordi e-poster har en tendens til å drukne i innboksen.
Hva slags informasjon har studentene behov for i denne perioden før de har fått svar på søknaden sin? Hvordan kan vi formidle denne informasjonen på en slik måte at det når ut til alle søkerne?