Er obligatorisk faglig oppstartseminar veien å gå for å øke inkludering og styrke trivsel for studentene?

Drop off av studenter er et problem for både institusjon og den enkelte student dersom dette ikke skyldes endring av program. Vi har flere undersøkelser, deriblant SHoT som viser at mange studenter sliter med ensomhet og det er også alarmerende mange med selvrapporterte psykiske lidelser. Kan et obligatorisk faglig oppstartseminar øke trivselen og dermed redusere frafallet?

Om innleder:

Hanne Stokvik er SPA for ett masterprogram på Nord universitet

Frode Soelberg er førsteamanuensis i markedsføring og Studieprogramansvarlig ved Handelshøgskolen, Nord Universitet.

Det er nå under vurdering å øke obligatoriske læringsaktiviteter gjennom et obligatorisk faglig oppstartsseminar for å sikre det sosiale nettverk for studenter.