Et forebyggende foredrag for nye studenter

Skrevet av Line Fleischer, rådgiver i Sammen Råd & Karriere
Sammen Råd & Karriere og SPH (Studentenes psykiske helsetjeneste) jobber i direkte kontakt med studentene gjennom kurs, veiledninger og terapi. Våre tilbud er for alle studenter og vi har med det et universelt fokus i et forebyggende perspektiv. Vårt hovedfokus er psykisk helse, trivsel og mestring av studenttilværelsen helt fra inngangen til studenttilværelsen til overgangen ut i arbeidslivet.
Hver høst reiser vi ut til lærerstedene og holder foredraget GOD START for å orientere de nye studentene om våre tjenester hos psykologene, rådgiverne og karriereveilederne. Det er viktig at studentene i starten av et lengre studieløp gjør seg noen tanker om hvordan de ønsker at studenttilværelsen skal være, hva de ønsker å vektlegge og hvordan de best kan gjøre gode prioriteringer i starten.
Bakgrunn
Det er en tendens til at negative opplevelser knyttet til krav og forventninger har økt blant unge, og at skolearbeid kan virke stressende. Andelen av ungdommer som opplever ensomhet er også stigende (Ungdata 2017).
SHoT (studentenes helse og trivselsundersøkelse) viser at de fleste studenter trives og føler seg godt mottatt på sitt lærested. Likevel er det 19 % av studentene som rapporterer om alvorlige psykiske symptomplager, et tall som er dobbelt så høyt som i samme aldersgruppe i befolkningen forøvrig.  Studenttilværelsen representerer spesielle krav og forventninger, og i forhold til omfanget av psykiske symptomplager, dette ser ut til å gjøre studentene ekstra sårbare.
Innhold
Foredraget GOD START holdes av Sammen Råd & Karriere og SPH (Studentens psykiske helsetjeneste). Vår turné er tenkt som et forebyggende tiltak, der studentene tidlig blir kjent med våre tjenester og ikke minst vår erfaring med hva det er lurt å tenke på tidlig i studiet. Foredraget har vi holdt i ulike utgaver siden 2006, men nytt av året er at alle lærestedene har invitert oss. Høsten 2017 var vi ute ved alle lærestedene tilknyttet Sammen og snakket til nærmere 4000 studenter.
Foredrag på ca. 45. min. Temaene i foredraget er:

• Yrke: Student, din nye rolle
      • Gode læringsstrategier er viktig på høyere utdanning
      • Hvordan bli jobbklar, verv og deltidsjobber
      • SPH; om balansen i studielivet
      • Om stress og panikkangst
      • Risikofylt alkoholatferd, lykkepromille og vår app til studentene
      • Kort om tilbudene våre innenfor veiledning og kurs

Veien videre
Foredraget er et resultat av godt samarbeid med lærestedene. Vi vet at overgangen til høyere utdanning kan være stor, og at mottaket kan være avgjørende for tidlig tilhørighet og for å forebygge uønsket frafall.
At våre tilbud innenfor studiemestring og karriereplanlegging blir «obligatoriske» kurs på timeplanen ser vi som en viktig forlengelse av dette.