Gruppetilbud for studenter med autismespekterforstyrrelser – samarbeid mellom lærersted og studentsamskipnad

Studentsamskipnaden på Vestlandet og Universitet i Bergen samarbeider om gruppetilbud for studenter på autismespekteret. Gruppen er gjennomført tre ganger siden høsten 2022. Så langt melder studentene om at de setter stor pris på å delta i et fellesskap der de kan utveksle erfaringer, føler seg akseptert og forstått og lærer mer om hvordan håndtere studiehverdagen. Hensikten med gruppen er å tilby studenter som er på autismespekteret en arena for å kunne møte andre med lignende utfordringer og dele erfaringer, oppleve gjenkjenning og fellesskap og lære mer om hvordan håndtere egne utfordringer og bli kjent med egne styrker i studiesituasjonen.

Om innleder:

Gunnhild Handegård er psykologspesialist og før hun begynte i studenthelsetjenesten (SPH) arbeidet hun i spesialisthelsetjenesten med barn, ungdom og voksne. Hun har individuell oppfølging og samtaler med studenter samt faglig ansvar for gruppetilbud til studenter innen autismespekteret. Hun er også med som gruppeleder i andre grupper for studenter som SPH tilbyr, for eksempel gruppe for studenter med ADHD.