Har du kunnskap om frafall i forskerutdanningen?

I 2018 bestilte NFR en evaluering av det nasjonale forskerskoleprogrammet som siden 2008 har tildelt støtte til 22 forskerskoler. Ett av spørsmålene de stilte var om satsningen på nasjonale forskerskoler bidrar til at færre studenter faller fra. Evalueringen konkluderer med at forskerskolene har ført til økt nasjonalt samarbeid mellom forskningsmiljøene og at kvaliteten på tilbudene er høy, men de finner ingen målbar effekt på studentenes gjennomføring.
Det gjøres allerede mye for å forhindre frafall i forskerutdanningen lokalt. For at forskerskolene skal kunne hjelpe til i dette arbeidet trenger vi mer informasjon om hvordan dette kan gjøres og hvilke mekanismer som spiller inn. Vi håper at noen av dere som vet mer og kan hjelpe oss litt på vei i arbeidet videre.
Har du innspill? Skriv en kommentar under innlegget så får flere ta del.

Anniken R. Birkelund
DEEP forskerskole