Hvordan skape et levende campus gjennom strukturelle og kulturelle endringer i trepartssamarbeidet?

Levende campus er et prosjekt som går på tvers av hoved-campusene ved Norges arktiske universitet og som setter trepartssamarbeidet som premiss for å lykkes med målet om å skape attraktive studiesteder. De skal fortelle om hvordan de jobber med å bygge kulturer og strukturer for å jobbe på tvers av avdelinger, institusjoner og studentmiljø, og vise noen konkrete utfall kan slike samarbeid gi.

Levende campus ble oppretta i Harstad i 2020, og har siden blitt overført til Tromsø, Finnmark og Narvik. Prosjektet er finansiert av helsedepartementet, og har som formål å styrke psykisk helse gjennom å forebygge ensomhet blant studentene,  bidra til faglig og sosial tilhørighet for studenter, styrke samarbeid mellom studentene, Universitetet og Samskipnaden og skape og utvikle arenaer for aktivitet og samarbeid som gir studenter tilhørighet til campus og studentby.

Finnmark – Et trepartssamarbeid krever kulturendring og mer «ja» stemning!
I Finnmark er prosjektlederen i Levende campus, Marikken, i seg selv et slags topartssamarbeid. Hun er ansatt både i Samskipnaden og på UiT, og dette har gitt henne en unik posisjon for å skape gode relasjoner på tvers. Hennes arbeid i prosjektets første fase har i stor grad handlet om å skape en «ja»-stemning blant kollegaer på begge institusjonene. Hun har opplevd at samarbeidsutfordringer ofte handler om mangel av kunnskap om hverandre, og har derfor brukt arbeidet sitt for å bygge broer mellom avdelingene som kan vare også etter prosjektets slutt. Marikken bruker sin kompetanse innen samarbeid, relasjoner og kulturforståelse for å jobbe med denne kulturendringen, og skal fortelle mer om dette i sin Show&tell.

Harstad – Det må skapes rom for at partene snakker sammen!
Campus Harstad startet sitt Levende campus-prosjekt januar 2020, og fikk i første fase etablert et solid to-partssamarbeid mellom Samskipnaden og UiT. Flere tiltak ble prøvd ut i prosjektfasen og mange av dem er nå implementert som faste tiltak. Nå er prosjektet i fase to, hvor hovedfokuset er studentinvolvering. I første fase jobber de med kartlegging av ønsker og behov, samt med strukturelle grep for å bli bedre kjent med hverandre og få etablert en samarbeidsform som varer uavhengig av person. Hovedtillitsvalgt i Campustinget Harstad Amanda vil i denne delen fortelle mer om hvordan de jobber sammen for å skape gode strukturer for trepartsamarbeidet, som videre bidrar til bærekraftige tilbud på campus.

Narvik – Jo flere vi er sammen, jo lettere er det å nå ut!

Under koronapandemien ble «friminutt» lansert ved UiT Narvik som et tiltak hvor studentene møttes på campus for gratis mat og sosiale aktiviteter i en tid som ellers var preget av isolasjon og digital undervisning. Tiltaket ble svært populært, men fikk en brå stopp når midlene forsvant. I høst har Campustinget, Narvik Studentersamfunn, Samskipnaden og Levende Campus-prosjektet gjenopptatt tilbudet. De har sett at «Friminutt» har fått flere positive ringvirkninger enn å bare være en møteplass. I Narviks show&tell vil Martina fortelle litt om de positive ringvirkningene et konkret trepartsamarbeid har på informasjonsflyten på campus.

Tromsø – Sammen for å fremme studenters eierskap til campus!

Et av hovedprosjektene til Levende campus Tromsø har vært å gjøre om ei nedlagt kantine til et attraktivt sted for studentene å være, og dette arbeidet har krevd mange samarbeid på tvers. Selve ideen kom fra studentene, og Levende campus holdt flere workshops med studenter for å kartlegge ønsker og behov for det nye mini-studenthuset. For å tilgjengeliggjøre kantina har de videre samarbeidet med Samskipnaden Mat & drikke, gått i dialog med bygg og eiendom UiT og søkt støtte fra ulike hold for å få igjennom studentenes interesser i campusarealet. Denne prosessen har gitt de kunnskap om hvor ulike behov og interesser det er i campusarealene, og at man noen ganger må gjennom ulike ledd for å få igjennom studenters stemme. I denne biten av Show&tell vil Elise (Samskipnaden) og Benjamin (UiT) fortelle historia om farmasikantina – et konkret eksempel på hva man kan få til når man samarbeider på tvers.

Om innlederne:

Martina Lindgren Kristoffersen (Levende campus Narvik)
Martina er ansatt som rådgiver for Levende Campus-prosjektet ved Norges arktiske universitet campus Narvik. Hun er utdannet lektor i samfunnsfag fra NTNU, og har erfaring fra studentfrivilligheten i tillegg til å ha jobbet fire år i Trondheimsskolen.

Amanda Molvik (Levende campus Harstad)
Amanda er hovedtillitsvalgt i Campustinget i Harstad og studerer Ledelse, innovasjon og marked. Campustinget er en viktig samarbeidspart i Levende campus i Harstad, og Amanda vil presentere hvordan de jobber sammen

Marikken Linn Pedersen (Levende campus, Finnmark)
Marikken er ansatt i både UiT og Samskipnaden som prosjektleder for Levende campus. Hun har tatt en bachelorgrad i barnevern fra Nord, Bodø, og en master i sosialt arbeid fra UiT Alta IBS noe som har gitt henne erfaringer med å være student i nord samt en faglig innsikt i det å jobbe med kulturbygging.

Elise Johansen og Benjamin Colding- Jarkowski (Levende campus Tromsø)
Elise jobber som studentlivkoordinator for Norges arktiske studentsamskipnad og er ansatt i prosjektet Levende campus i Tromsø. Hun ble ferdigutdannet sosialantropolog høsten 2022, og har erfaringer fra å være aktiv i studentmiljøet i Bergen.

Benjamin er ansatt i prosjektet Levende campus ved Norges arktiske universitet. Benjamin fullførte sin master i klinisk ernæring ved UiT våren 2022, og har erfaringer fra å være en del av studentmiljøet ved helsefakultet både gjennom studietiden og senere arbeid med studentrekrutering.