Introdager til studielivet ved UiB – en trygg studiestart for dem som trenger det?

«Introdager til studentlivet» er et nytt tiltak som ble gjennomført på UiB i august 2023. Tiltaket er inspirert av det amerikanske/britiske konseptet «bridging week» som har som hensikt å skape en vellykket overgang – bro – til høyere utdanning, uavhengig av studenters bakgrunn, erfaringer og støttenettverk i forkant av studiestart. Målgruppen for introdager var førstegenerasjonsstudenter, og hensikten med tiltaket var å gi særlig dem som er ny til akademia en trygg start på studentlivet. Introdager ble arrangert før den offisielle velkomstuken startet og besto av sosiale aktiviteter, miniforedrag og en rekke andre aktiviteter som lot studentene utforsker universitetsområdet, bli kjent med medstudenter, lære om forventninger og mer. Traff vi vi målgruppen? Og synes studentene tiltaket var nyttig? Denne presentasjonen starter med en kort introduksjon av «UiB Mangfold – ingen utenfor»-prosjektet. Videre beskrives bakgrunnen for Introdager, samt planlegging, gjennomføring og ikke minst evaluering av tiltaket.

Om innleder:

Michelle Odette Iversen Badiane har mastergrad i kultur- og samfunnspsykologi fra Universitetet i Oslo, og jobber for tiden som mangfold- og inkluderingskoordinator ved Universitetet i Bergen. Michelle er en av to koordinatorer i prosjektet «Mangfoldige UiB – Ingen utenfor».