Lektorutdanningen trinn 8-13, en god start faglig og sosialt:

Ved Geir Gabrielsen og Astrid Strandbu
Fra og med våren 2018 til og med våren 2019 vil kull 2017 gis tilbud om å inngå i mentorgrupper på 8-10 studenter. Mentorene er lærere fra ungdomsskole og videregående skole. Studentene møter sin mentor seks ganger i løpet av andre, tredje og fjerde semester. Dette er semester hvor studentene verken har pedagogikk eller didaktikk. Ordningen er derfor viktig, da den sørger for at studentene får jobbe med sentrale profesjonsfaglige spørsmål fra praksisfeltet. Et annet siktemål med mentorordningen er å gi økt sosial og faglig tilhørighet. I dette prosjektet videreutvikles og videreføres mentorordningen for kull 2018. Deltakelse i ordningen er frivillig. Erfaringene fra Kull 2017, var at 2/3 av studentene meldte seg på ordningen. Medvirkning i mentorprosjektet er sikret ved at studentene har sendt inn forslag til tema det skal arbeides med på de seks arbeidsøktene sammen med sine mentorer.