P1 – Erfaringer med Studentpakken ved OsloMet

Rom: P35, PH170

Asta Øvsthus Kristiansen, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Anne Berit Walter, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Asta Ø. Kristiansen er koordinator for Studentpakken og jobber i Utdanningsavdelingen. Ansvarsoppgavene er bla. å gjennomføre nødvendige avklaringer, forankre med studentparlamentet og ledere, dele informasjon om Studentpakken, bidra til god samordning mellom fakultetene, sikre likebehandling av studentene og rapportere til KD.
Anne Berit Walter er studieleder på farmasi. Hun har hatt et engasjement for å benytte studentassistenter særlig for førsteårsstudenter på farmasi. Erfaringene er veldig positive for førsteårsstudentene, men også for studentassistene. Det bidrar til faglig utvikling, samtidig som det sosiale miljøet bedres ved at studentene blir kjent på tvers.

Oppsummering

I mars bevilget regjeringen 11 millioner kroner til OsloMet for å bedre den faglige oppfølgingen av studentene under pandemien. Fakultetene igangsatte tiltak ut ifra tidligere positive erfaringer med lignende tiltak, og nye behov som koronasituasjonen førte med seg.  Innlegget setter søkelys på hvordan OsloMet har arbeidet med planlegging og bruk av midlene, foreløpige resultater, forventet effekter og videreføringer til neste år.
Fagmiljøet ved farmasi deler sine konkrete erfaringer med ordningen; hvordan rekruttere studentassistenter, hvordan følge opp studentassistene og hva er tilbakemeldinger fra både studentassistenter, men også de studentene de følger opp.

Organisering av arbeidet ved OsloMet
En beskrivelse av hvordan vi har jobbet for å sikre at tiltakene er innenfor rammene gitt for tildelingen.
Hvordan har vi jobbet for å sikre likebehandling av studentene på tvers av fakultetene og hvordan har vi involvert studentene og de ansatte i arbeidet med å utvikle gode tiltak.
Tiltakene ved OsloMet- to hovedkategorier:
1) Tiltak for å ta igjen det tapte
Noen av studieprogrammene har måttet redusere og/eller avlyse ulike former for praktisk undervisning og ferdighetstrening under pandemien. I hovedsak dreier det seg om laboratorie- og verkstedsarbeid.
2) Faglig støtte- studentassistenter som gir faglig oppfølging av medstudenter.
Foreløpige resultater og videreføringer
Hovedtyngden av tiltakene vil bli gjennomført i løpet av høsten. Vi kommer til å bruke høsten til å samle opp erfaringer og presenterer en oppsummering på seminaret.
Har tiltakene gjort det litt lettere å være student og litt lettere å lykkes faglig i et år hvor studiehverdagen har vært og er krevende med en pågående pandemi? Har tiltakene hatt en positiv effekt på studentenes læringsmiljø og frafall?

Stikkord

• Mottak og førstesemester