P1 – Hvordan inkluderende praksis kan fremme studenters suksess

Tid og sted: 10. desember kl. 14:15 – Aud. A6
Bjørnar Kvernevik
Universell
Studenter er en heterogen og mangfoldig gruppe med forskjellige forutsetninger og behov. Inkluderende løsninger er viktige for likeverdig mulighet til deltakelse og mestring. Hvordan kan universell utforming og systematisk arbeid med læringsmiljø bidra til dette?
Abstrakt
Studenter i dag er en mye mer mangfoldig gruppe enn tidligere. Vi snakker ikke nødvendigvis lenger om 20-åringen, helst mann, med akademisk familie og solid vitnemål fra reallinja. Dette er godt kjent for alle, men hva har vi egentlig gjort for å endre rammene for å møte dagens studenter? Starter de det første året og føler seg inkludert, eller fremmedgjort?
Universell utforming er en strategi og et kvalitetsbegrep som tar hensyn til mangfoldet. Med dette forstår vi at flest mulig skal kunne benytte seg av det ordinære opplegget, uten behov for individuelle tilpasninger. Flere forbinder fortatt universell utforming med «plass til rullestolen». Begrepet kan vel så gjerne brukes om pedagogikk, tjenestetilbud, eksamensform, IKT-løsninger og pensum med mer. Fellesnevneren er at en søker å øke kvaliteten for alle, og særlig for de som trenger det.
Mange deler av organisasjonen blir berørt av et slikt strategisk kvalitetsarbeid, alt fra toppledelse til læringsmiljøutvalg, studenter, fakultet/avdelinger og – ikke minst – faglærere. Hvordan tenker vi helhetlig om tilbudet vi har i dag? For studenten som er den første i familien som prøver seg i akademia; For hun som kom til Norge fra et annet land; For han som kjempet seg gjennom videregående med dysleksi; For den meget skarpe men rastløse som foreløpig ikke har noen diagnose å vise til; For de aller, aller fleste?
Foredraget søker å belyse noe av erfaringen Universell har opparbeidet seg etter lang tids arbeid innen tematikken på nasjonalt og internasjonalt nivå. Formålet er at deltakere skal få innføring og perspektiver i arbeidet for en inkluderende praksis, herunder grunnleggende kunnskap om funksjonsbegrepet, universell utforming av læring og læringsmiljø.