P10 – Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen

Rom: P35, PH170

Bodil Innset, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Ingeborg Winther Storler, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Bodil Innset er seniorrådgiver/karriereveileder i OsloMet Karriere. Hun gjennomfører karriereveiledningssamtaler og holder karrierekurs. Hun er prosjektleder for «Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen» som er et delprosjekt i programmet Den gode studentopplevelsen på OsloMet. Hun deltok i utviklingen av Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning, ledet av Kompetanse Norge (nå HK-dir), i arbeidsgruppen «Karrierekompetanse».
Ingeborg Winther Storler er student på Bachelorprogram i fysioterapi ved OsloMet, 2. studieår og har vært med i prosjektet som studentassistent siden mars 2021.

Prosjektet Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen utvikler og prøver ut karrierelæringsaktiviteter som skal utvikle OsloMet-studentenes karrierekompetanse gjennom studieløpet og gjøre dem i stand til å håndtere et komplekst arbeidsliv i stadig endring. Karrierelæringsaktivitetene knyttes til de fem karriereknappene i  Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. Studentinvolvering er viktig i prosjektet.

Sammendrag

Prosjektet Klar for arbeidslivet-Karrierelæring på timeplanen er et delprosjekt i programmet Den gode studentopplevelsen på OsloMet. Formålet med prosjektet er å utvikle karrierelæringsaktiviteter som skal utvikle OsloMet-studentenes karrierekompetanse gjennom studieløpet og gjøre dem i stand til å håndtere et komplekst arbeidsliv i stadig endring.
Karriereveiledning kan også bidra til å oppfylle studenters rett til et godt læringsmiljø slik det foreslås i utredningen Ny lov om universiteter og høyskoler (NOU 2020:3, 2018), ved å bidra til å sikre at studenter skal kunne fokusere på læring og utdanne seg til å bli kompetente og dannede samfunnsborgere. Det er i dag et stort fokus på læringsmiljø i sektoren, slik forslagene i utredningen også gir uttrykk for. Det er et økende tilbud av læringsmiljøaktiviteter til studentene, men disse består i hovedsak av ulike sosiale aktiviteter, arrangementer og stand-dager med mest fokus på informasjon og opplevelser. Slike læringsmiljøaktiviteter er viktig for studentenes trivsel og psykososiale helse. Samtidig er det rom for mer fokus på definerte læringsutbytter, refleksjon og læring noe karriereveiledning og karrierelæringsaktiviteter kan bidra med.
Det er i dag opp til studentene selv om de vil ta kontakt med karrieretjenesten når de har behov for karriereveiledning. Undervisere kan også ta kontakt med karrieretjenesten dersom de ønsker å bestille karrierekurs på timeplanen til sine studenter. Det blir derfor tilfeldig hvilke studenter som får karriereveiledning i løpet av studietiden, og det er kanskje ikke de studentene som trenger det mest, som benytter seg av karriereveiledningstilbudet. For at alle studenter skal få karriereveiledning som en del av sin utdanning og for at studentene skal få best mulig utbytte av karriereveiledningen og karrierelæringsaktivitetene, bør dette integreres i undervisningen og knyttes til eksisterende kompetansemål i utdanningene. (Kunnskapsdepartementet, 2020).
Karrierelæringsaktivitetene som utvikles i dette prosjektet knyttes til Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning og de fem karriereknappene i rammeverket og prøves ut på timeplanen fortløpende i prosjektperioden og kobles til relevant «Generell kompetanse» oppført i emneplanene.
Studentinvolvering er viktig i prosjektet og prosjektgruppen består av karriereveiledere, studenter og undervisere. Teams og Zoom brukes som samhandlingskanaler, mens CANVAS blir brukt som læringsplattform for karrierelæringsaktivitetene.
Karrierelæringsaktivitetene i CANVAS inneholder definerte læringsmål, læringsutbyttebeskrivelser, beskrivelse av gjennomføring, nødvendig tidsbruk og oversikt over ressurser som trengs til gjennomføringen. Omvendt undervisning (flipped classroom) benyttes som pedagogisk metode og karrierelæringsaktvitetene består av en forberedelsesdel og en samhandlingsdel. Studentene forbereder seg på egenhånd ved å gjøre individuelle refleksjonsoppgaver og tar med seg sine resultater til samhandlingsdelen med gruppearbeid. Samhandlingsdelen forgår i klasserommet eller i Zoom med breakout rooms.
Karrierelæringsaktivitetene prøves ut, evalueres og revideres fortløpende i prosjektperioden. Noen av evalueringsresultatene og utfordringer med å få karrierelæring inn på timeplanen vil bli presentert i innlegget.
Referanser
NOU 2020:3 (2018). Ny lov om universiteter og høyskoler. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://regjeringen.no/
Kompetanse Norge. (2020). Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. Hentet fra https://www.kompetansenorge.no/globalassets/kvalitet-i-karriere/rapport_-nasjonalt_kvalitetsrammeverk_for_karriereveiledning.pdf

Stikkord