P11 – Universell digital utforming. Tilrettelegging og inkludering i studiene

Tid: mandag 6. desember, klokken 16:45
Rom: P46, PA318

Randi Elisabeth Hagen, Høgskolen i Innlandet
Med bakgrunn som lektor i norsk, med utdanning innen spesialpedagogikk og med flere år som IT-utvikler, har Randi Elisabeth Hagen ved Høgskolen i Innlandet (HINN) de siste årene engasjert seg spesielt for universell utforming av IKT-løsninger. I 2019 vant hun Universellprisen for tilgjengelighet i høyere utdanning.

Hvordan opplevde studenter med nedsatte funksjonsevner den digitale undervisningen under pandemien, og hvordan kan vi dra lærdom av enkeltstudenters historier? Hvor godt kjenner undervisere i høyere utdanning til forskriftskravene om universell utforming?
Gjennom spørreskjema og intervju av studenter og ansatte, samt dokumentanalyse av et utvalg Canvasemner, har man sett på hvordan undervisere tilrettela for at studenter med nedsatte funksjonsevner skulle oppleve mestring og inkludering under pandemien.

Stikkord

• Fagtilbud, tilrettelegging og informasjon