P12 – Bruk av studenter til utforming av nye læringsformer

Tid og sted: 10. desember kl. 14:15 – Aud. A7
Kristine Lysnes
Det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultet, Universitetet i Bergen
Matematisk institutt legger om undervisningen i førstesemesteremnet til studentaktiv læring; fra å være temabasert til å bli problembasert. Vi ser det som viktig å bruke studenter i utviklingen av nye undervisningsformer og ansetter studenter til å utvikle oppgavene som skal være utgangspunktet for undervisningen.
Abstrakt
Matematisk institutt ønsker at studentene skal få et bedre læringsmiljø hvor de selv i større grad enn til nå er aktive i læringsprosessen. God undervisning er kjennetegnet av variasjon i læringsformer [1] og studentaktive læringsformer [2]. Vi legger dermed om grunnundervisningen i MAT101 «Brukerkurs i matematikk» til mer studentaktiv læring; fra å være temabasert til i større grad å bli problembasert.
Matematikken legger grunnlaget for mange fag og utdanninger, men mange studenter ser ikke nytteverdien og koblingen mot eget fag. Ved å tilby god og aktuell undervisning, og samtidig bygge broer mellom matematikkundervisningen og andre fagfelt, kan studenter overføre kunnskap til sine respektive fag.
En annen viktig faktor er studentenes motivasjon, som blant annet påvirkes av studentenes eierskap til problemstillinger og arbeidsmetoder [3]. I en omleggingsprosess er det spesielt viktig at studentrepresentanter er med i utformingen av aktive læringsformer, for å bygge opp under eierskapet i læringsmiljøet. Vi ser det derfor som en essensiell del av prosjektet å bruke studenter i utviklingen av nye undervisningsformer. Vi ansetter studenter til å utvikle fagspesifikke oppgaver som skal brukes i et eget kompendium som vil være utgangspunktet for undervisningen.
[1] Angell, C., Bungum, B., Henriksen, E. K., Kolstø, S. D., Persson, J., Renstrøm, R. (2011), Fysikkdidaktikk, Høyskoleforlaget
[2] Active learning boosts performance in STEM courses Scott Freeman, Sarah L. Eddy, Miles McDonough, Michelle K. Smith, Nnadozie Okoroafor, Hannah Jordt, Mary Pat Wenderoth Proceedings of the National Academy of Sciences Jun 2014, 111 (23) 8410-8415; DOI:10.1073/pnas.1319030111
[3] Jakobsen og Waldenstrøm, Fra lærerstyrt undervisning til varierte