P13 – Fra søker til student – hvor mange mister vi på veien?

PRESENTASJON
Tid og sted: 9. desember kl. 15:00 – Aud. 7
Ingrid Susanne Andersen
Universitetet i Agder
Frafall fra studieprogram beregnes tradisjonelt med utgangspunkt i studiestart. Men mange søkere kommer ikke så langt at de blir student. Hva vet vi om frafall før studiestart?

Abstrakt
Ved UiA arbeides det kontinuerlig med å rekruttere studenter til alle studietilbudene. Balansen mellom overbooking og ledig kapasitet kan være utfordrende å finne. I dette arbeidet er det sentralt med kunnskap om hva som skjer mellom april og september. Hvor mange tilbud må sendes ut for å få nok, men ikke for mange studenter? Hvordan agerer søkerne, og er det ulikheter mellom studienivå? I arbeidsseminaret vises det eksempler på hvordan analyseverktøyet Tableau er brukt for avdekke trender, og for å kunne være et godt støtteverktøy i arbeidet med studentopptak.