P14 – Erfaringer og utfordringer ved fokusgruppesamtale

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 08:45
Rom: P35, PH170

Kristine Lysnes, Universitetet i Bergen
Kristine Lysnes er studieveileder på Matematisk institutt, UiB. Hun er spesielt opptatt av frafallsproblematikk og har vært med på flere prosjekter som omhandler dette.

Innlegget tar utgangspunkt i erfaringer og resultater fra et prosjekt der fokusgruppesamtaler ble brukt for å evaluere helheten i andre semester på matematikkstudiet. Egne tanker om arbeidsmengden og utbyttet ved denne typen evaluering blir også sentralt.
Tips!  W13 – Fokusgruppesamtale som metode vil vise hvordan en slik fokusgruppesamtale kan foregå i praksis.

Sammendrag

Etter flere år med høyt frafall på studieprogrammet i matematikk, der vi observerte at det største frafallet skjedde mellom andre og tredje semester, bestemte vi oss for å evaluere andresemesteret som en helhet for å forsøke å finne ut hvorfor studentene sluttet etter dette semesteret og om vi kunne gjøre noe for å forhindre det. Vanlig emneevaluering ga oss ikke gode svar, så vi trengte verktøy for å identifisere hvilke utfordringer studentene opplevde i løpet av sitt første år på studiet, både faglig og sosialt. For å finne svar på dette gjennomførte vi to lengre fokusgruppesamtaler med studenter på andre semester, etterfulgt av kortere samtaler med foreleserne.
Noen av de viktigste resultatene fra fokusgruppesamtalene vil bli presentert, samt litt om hvordan vi valgte å følge opp resultatene for å forbedre læringsmiljøet og informasjon til studenter. Egne tanker og opplevelser av arbeidsmengde og utbyttet ved denne typen evaluering, samt tips om hvordan jeg fikk studentene til å delta, blir også sentralt.

Stikkord

• Fagtilbud, tilrettelegging og informasjon