P5 – Mentorering i grupper – pilotprosjekt for etablering av mentorordning ved MatNat, UiB

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 13:00 – Aud. A6
Thomas Kalvik sammen med mentorene Angelina Olsen og  Hannah Røkke
Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet, Universitetet i Bergen
Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet ved UiB har høsten 2019 startet opp et pilotprosjekt for etablering av en frivillig, student-drevet mentorordning. Vi vil i denne presentasjonen snakke om hvordan vi har jobbet med innholdet i mentorordningen, opplæring av mentorer, oppmøte og evaluering. Vi vil også dele erfaringer på hva vi har oppnådd og hvilke utfordringer vi fortsatt må løse.
Abstrakt
MatNat har høsten 2019 satt i gang en pilot på 10 studieprogram for å teste ut en frivillig mentorordning der viderekommende studenter er mentorer for nye førsteårsstudenter. Mentorene leder grupper på 15-20 studenter. Mentorene er i denne ordningen er en prosessleder som fasiliteter diskusjoner/ læringsprosesser rundt ulike utfordringer studentene møter i sitt første studieår. Mentorene leder studentene gjennom tema som læringsstrategier, holdninger til læring, psykisk helse, studie- og karriereplanlegging, eksamensforberedelser og fagspesifikke problemstillinger etter gruppens behov.
Langsiktige mål med prosjektet er:
Å bedre gjennomføringsandelen blant studentene ved fakultetet
Å bedre resultatene i det første studieåret for å gi et bedre grunnlag for de videre studiene
Å redusere andelen studenter som oppgir at de har psykiske utfordringer
På veien dit vil vi arbeide for
å få studentene til å reflektere over sin rolle som student og hva det innebærer
å få studentene til å reflektere over avgjørende holdninger til studier
å gi studentene trygge sosiale rammer å arbeide i
å øke studentenes egenaktivitet i undervisningen
å øke studentenes opplevelse av tilhørighet til fagmiljøet