P6 – Vi vil, vi vil, men får vi det til?

Tid: mandag 6. desember, klokken 16:15
Rom: P35, PH170

Harald Åge Sæthre er prosjektleder (seniorrådgiver) ved Universitetet i Bergen. Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. Sæthre har også startet opp og er sekretariatsleder i nettverket.
Mia Torgersen Milde er ansvarlig for mentorordningen og førsteårsopplevelser (rådgiver) ved Studieavdelingen ved Universitetet i Bergen.

Som alle andre læresteder i Norge sliter Universitetet i Bergen med store frafall i utdanningene og store grupper av studentene rapporterer at de sliter psykisk. Hvordan arbeider Universitetet i Bergen som organisasjon med studiegjennomføring og psykisk helse blant studentene?
Observasjonene vil også bli kommentert, og noen av anbefalingene gitt til Universitetet i Bergen, vil bli presentert.

Sammendrag

Hvordan arbeider Universitetet i Bergen med studiegjennomføring og psykisk helse blant studentene? Hva er de største utfordringene studentene har rundt i organisasjonen og hva trenger ansatte ved Universitetet i Bergen for å kunne følge opp på en best mulig måte?
Som alle andre læresteder i Norge sliter Universitetet i Bergen med store frafall i utdanningene og store grupper av studentene rapporterer at de sliter psykisk. Dette er ikke nye utfordringer og det har da også vært arbeidet ulike tiltak siden slutten av 90-tallet.  Universitetet i Bergen har da også gjennomføring og studenters psykiske helse sentralt i sin strategi.
I februar-oktober 2021 har det blitt gjennomført samtaler med ledelse, ansatte og studenter for å avdekke hvordan man arbeider med utfordringene.  Presentasjonen vil trekke frem en del overordnede funn som trolig vil ha relevans ved de fleste læresteder. Funnene vil bli kommentert og konkrete anbefalinger lagt frem. Kommentarer og anbefalinger er basert på egne erfaringer, erfaringer fra universitet i andre deler av verden og eksisterende forskning.

Stikkord

• Det helhetlige tilbudet