P9 – Mentorordning for alle penga – eller?

Tid: mandag 6. desember,  klokken16:45
Rom: P35, PH170

Vilde Veronica Haukeland, Norsk Studentorganisasjon
Vilde V. Haukeland er Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i arbeidsutvalget til Norsk studentorganisasjon. Tidligere satt hun som Fagpolitisk ansvarlig i Studentparlamentets arbeidsutvalg ved OsloMet, og er sykepleiestudent. Vilde har erfaring med oppstart av lavterskeltilbud, møteplasser for meritterte undervisere og studenter og er en pådriver for å ta i bruk lærdom fra pandemien.

Bakgrunnen for at alle studenter ønsker tildeling av faglig mentor, ulike tolkninger av mentorordning, effekten av den og behovet for ordningen sett i lys av en regjeringen som har satt desentralisering og digitalisering på dagsorden.

Sammendrag

Norsk studentorganisasjon representerer en kvart million studenter. Gjennom valg til organer vedtas og forankres politikken vår, og de fleste utdanningsinstitusjoner er representert.
Studenter ønsker som kjent mer veiledning og oppfølging, men også tildeling av faglig mentor. Mentorordninger oppfyller på ulikt vis en viktig kompleks rolle i våre utdanningsløp og er sterkt tilknyttet faglig tilhørighet, engasjement og kan henge sammen med gjennomføring. Med en ny mindretallsregjering i AP og SP ved roret og desentralisering i megafonen er det flere av elementene ved integrering i fagmiljø som mangler fra diskusjonen. Og ikke minst en visjon i videre satsning.
Oppfølging av studentene og veiledning gjennom faglig mentor er viktig i tiden fremover, men det må også satses systematisk på. Noen skritt til hvorfor vi er der vi er med mentorordning nå, og hvordan studentene ønsker at det skal gå fremover, blir også sentralt.

Stikkord

• Mottak og førstesemester